389
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

عبارتى نمونه باشد.۱ مَثَل ، گاهى در معناى «نمونه» نيز به كار رفته است. افزون بر اين، مَثَل با حفظ معناى اصلى خود، وجوه و كاركردهاى معنايى متفاوتى يافته است؛ از جمله مَثَل به معناى سرگذشت، داستان، گفتار مشهور و نمونه، حكمت نافع، صفت، دليل و عبرت به كار رفته است.۲
اصطلاح «مَثَل زدن» يا «تمثيل» در علم بيان، در معنايى هماهنگ با مفهوم لغوى آن، عبارت است از تشبيهى كه به تبيين بهتر مراد متكلم بينجامد.۳ مَثَل ، گاه در قالب تشبيه تمثيل ، و گاه در قالب استعاره مركب كه وجه شبه در آنها از امور متعدد منتزع شده است، رخ مى‏نمايد، اعم از آن كه مشبهٌ‏به از امور حسى باشد يا غير حسى‏۴ و يا اين كه به واقعيت خارجى اشاره داشته يا فرضى و خيالى باشد.۵

ويژگى‏ها و فوايد تمثيل‏

محسوس‏ترين فايده تمثيل را مى‏توان تسهيل و تسريع در فهم دانست؛ زيرا مفاهيم معقول گاه چنان ظريف و پيچيده اند كه جز از راه تمثيل قابل فهم و تفهيم نيستند، از همين روست كه بسيارى تمثيل را تشبيه معقول به محسوس دانسته‏اند.۶
دانشمندان، در فوايد تمثيل بسيار سخن گفته‏اند. ابن اثير ، تمثيل را داراى سه ويژگى مبالغه، بيان و ايجاز دانسته است.۷ به گفته نظّام ، در تمثيل چهار ويژگى هست كه در ساير گفتارها يافت نمى‏شوند و عبارت اند از ايجاز لفظ، معنارسانى

1.التحقيق : ج‏۱۱ ص‏۲۵ ماده «مثل».

2.الكشاف : ج‏۱ ص‏۷۲؛ البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۴۹۰؛ لسان العرب : ج‏۱۱ ص‏۶۱۲ ماده «مثل»؛ نثر طوبى : ج‏۲ ص‏۳۸۵.

3.ر. ك: جواهر الأدب : ج‏۱ ص‏۲۶۰ ؛ مجمع الأمثال : ص‏۲۰؛ مفردات الفاظ القرآن : ص‏۸۲۱ ماده «مثل».

4.مختصر المعانى : ص‏۱۹۶ - ۱۹۷ و ۲۲۵؛ نثر طوبى : ج‏۲ ص‏۳۸۵.

5.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱۴ ص‏۴۰۸.

6.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۴۸۸؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۲ ص‏۳۴۴؛ الإنصاف : ج‏۱ ص‏۲۱۸.

7.المثل السائر : ج‏۲ ص‏۱۲۲.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
388

پژوهشى در باره مثل‏هاى قرآن‏۱

يكى از شاخصه‏هاى بيانى قرآن، أمثال آن است. قرآن از اين عامل بهترين بهره را برده و مفاهيم عالى خود را ماهرانه در قالب تمثيل و تشبيه بيان كرده است؛ چرا كه در قرآن مسائل عقلى بسيارى وجود دارد كه بيشتر مردم توان فهم آن را ندارند و از سوى ديگر مردم به محسوسات خو كرده‏اند و از اين رو، خداوند متعال برخى از مفاهيم بلند عقلى را در قالب مَثَل بيان فرموده تا عموم مردم، آنها را به تناسب ادراك خود دريابند.

مَثَل در لغت و اصطلاح‏

اَمثال ، جمع مَثَل‏۲ بر وزن حَسَن، صفت مشبهه از ريشه «م ث ل» به معناى شباهت دو چيز در صفات و ويژگى‏هاست.۳ واژگان «مَثَل، مِثل و مثيل» با تفاوت معنايى اندك‏۴ در جايى به كار مى روند كه بين دو چيز در صفات و خصوصيات ظاهرى و باطنى، شباهت و به تعبيرى مثليت باشد.۵ اَمثَل ، وصف تفضيلى است و در جايى كاربرد دارد كه چيزى در وصف مثليت و شباهت، برترى و فضيلتى داشته و به

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى سيّد حامد على‏زاده موسوى ، انجام شده است .

2.مجمع البحرين : ج‏۵ ص‏۴۷۲ ماده «مثل».

3.ر.ك: معجم مقاييس اللغة : ج‏۵ ص‏۲۹۶؛ التحقيق : ج‏۱۱ ص‏۲۵ ماده «مثل».

4.الفروق اللغوية : ص‏۴۸۰.

5.الكشاف : ج‏۱ ص‏۷۲؛ البحر المحيط : ج‏۱ ص‏۱۲۲.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5286
صفحه از 580
پرینت  ارسال به