373
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۷۹۰.امام زين العابدين عليه السلام: بار خدايا! بر محمّد و خاندان او درود فرست، و قرآن را در تاريكى شب‏ها ، مونس ما قرار بده ... تا فهميدن شگفتى‏هاى آن و بازدارندگى‏هاى مَثَل‏هايش را - كه كوه‏هاى استوار با همه صلابتشان، توان تحمّل آن را ندارند - ، به دل‏هاى ما برسانى .

۴ / ۲

نهى از نينديشيدن در مَثَل‏هاى قرآن‏

قرآن‏

(و به راستى در اين قرآن از هر گونه مَثَلى، گوناگون آورديم ؛ ولى بيشتر مردم ، جز سرِ انكار ندارند) .

(و به راستى در اين قرآن، براى مردم از هر گونه مَثَلى آورديم ؛ ولى انسان بيش از هر چيز ، سرِ جدال دارد).

(و به راستى در اين قرآن براى مردم از هر گونه مَثَلى آورديم، و چون براى ايشان آيه‏اى بياورى، آنان كه كفر ورزيده‏اند ، حتماً خواهند گفت: شما جز بر باطل نيستيد).

(و در سراهاى كسانى كه بر خود ستم روا داشتند ، سكونت گزيديد، و براى شما آشكار گرديد كه با آنان چگونه معامله كرديم، و مَثَل‏ها براى شما زديم).

حديث‏

۱۷۹۱.مصباح الشريعة: امير مؤمنان عليه السلام به قاضى‏اى فرمود: «آيا ناسخ را از منسوخ مى‏شناسى؟» .
گفت : خير.
فرمود: «آيا مراد خداوند را در مَثَل‏هاى قرآن مى‏دانى؟» .
گفت : خير.
فرمود: «پس، هم خود هلاك شده‏اى و هم [ديگران را] به هلاكت افكنده‏اى. فتوا دهنده بايد معانى قرآن و حقايق سنّت‏ها و باطن اشارات را بشناسد» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
372

۱۷۹۰.الإمام زين العابدين عليه السلام : اللهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وَاجعَلِ القُرآنَ لَنا في ظُلَمِ اللَّيالي مُؤنِساً ... ، حَتّى‏ توصِلَ إلى‏ قُلوبِنا فَهمَ عَجائِبِهِ وزَواجِرَ أمثالِهِ ، الَّتي ضَعُفَتِ الجِبالُ الرَّواسي عَلى‏ صَلابَتِها عَنِ احتِمالِهِ .۱

۴ / ۲

التَّحذيرُ مِن عَدَمِ التَّدَبُّرِ في أمثالِ القرآنِ‏

الكتاب‏

(وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْءَانِ مِن كُلِ‏ّ مَثَلٍ فَأَبَى‏ أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا) .۲

(وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا فِى هَذَا الْقُرْءَانِ لِلنَّاسِ مِن كُلِ‏ّ مَثَلٍ وَ كَانَ الْإِنسَنُ أَكْثَرَ شَىْ‏ءٍ جَدَلًا) .۳

(وَ لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْءَانِ مِن كُلِ‏ّ مَثَلٍ وَ لَئِن جِئْتَهُم بَِايَةٍ لَّيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ) .۴

(وَ سَكَنتُمْ فِى مَسَكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الْأَمْثَالَ) .۵

الحديث‏

۱۷۹۱.مصباح الشريعة : قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام لِقاضٍ : هَل تَعرِفُ النّاسِخَ مِنَ المَنسوخِ؟
قالَ : لا .
قالَ : فَهَل أشرَفتَ عَلى‏ مُرادِ اللَّهِ في أمثالِ القُرآنِ؟
قالَ : لا .
قالَ عليه السلام : إذاً هَلَكتَ وأهلَكتَ وَالمُفتي يَحتاجُ إلى‏ مَعرِفَةِ مَعانِي القُرآنِ وحَقايِقِ السُّنَنِ وبَواطِنِ الإِشاراتِ .۶

1.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۵۹ الدعاء ۴۲ ، مصباح المتهجّد : ص ۵۲۰ الدعاء ۶۰۳ ، الإقبال : ج ۱ ص ۴۵۱ .

2.الاسراء : ۸۹ .

3.الكهف : ۵۴ .

4.الروم : ۵۸ .

5.إبراهيم : ۴۵ .

6.مصباح الشريعة : ص ۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۲۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5495
صفحه از 580
پرینت  ارسال به