او را جريحهدار نسازد.۱
بعضى با محور قرار دادن مقدماتى كه جدل بر آنها متوقف است، جدال احسن را جدالى دانستهاند كه از مقدمات مقبول عموم مردم يا طرف گفتگو تشكيل شود.۲
عدهاى هم نيت و هدف را دخالت داده و جدال احسن را محاجّهاى دانستهاند كه با رفق، نرمى ، لطافت، گذشت و احسان در مقابل بدىها ، و با نيّت خير و نفع رساندن به حق همراه باشد و در آن از بلند كردن صدا، ناسزا گويى، زورگويى و استهزا پرهيز شود.۳
گروهى هم جدال احسن را به مناظره با قرآن و حجّتهايى تفسير كردهاند كه شبههها را برطرف سازد و گفتارهاى عنادآلود خصم را در هم بكوبد،۴ يا به جدالى كه در خور فهم و درك مخاطب است۵ يا براى فرايض۶ يا اثبات حق و ابطال باطل در امر دين صورت پذيرد .۷و سرانجام برخى در بيانى جامع گفتهاند: مجادله هنگامى نيكوست كه در آن ، شدّت در گفتار، طعنه و اهانت نباشد. جدال وقتى احسن است كه جَدَل، مجادل را به خصم نزديك كند، به گونهاى كه با هم متفق گردند و بىهيچ لجاجت و عنادى براى اظهار حق به يكديگر يارى رسانند،۸ از اين رو جدالكننده بايد از آنچه انكار و دشمنى خصم را بر مىانگيزد، بپرهيزد و نيز بايد از مقدمات دروغ - هرچند مقبول طرف مقابل باشد - جز در مواردى كه بخواهد
1.مجمع البيان : ج۶ ص۲۱۱.
2.تفسير الفخر الرازى : ج۲۰ ص۱۳۹.
3.التبيان فى تفسير القرآن : ج۶ ص۴۴۰؛ تفسير الوسيط : ج۲ ص۱۳۱۹.
4.كنز الدقائق : ج۷ ص۲۹۱.
5.تفسير ماوردى : ج۳ ص۲۲۰.
6.مجمع البحرين : ج۱ ص۳۵۳ ماده «جدل».
7.بحار الأنوار : ج۲ ص۱۲۵.
8.الميزان فى تفسير القرآن : ج۱۶ ص۱۳۷ - ۱۳۸؛ تفسير نمونه : ج۱۶ ص۲۹۹.