35
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۴۸۴.الكافى - به نقل از محمّد بن منصور - : از عبد صالح (امام كاظم عليه السلام) در باره اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (بگو: پروردگار من ، فقط زشتكارى‏ها را ، آنچه را كه از آنها آشكار است و آنچه را كه پنهان است ، حرام گردانيده است) پرسيدم .
فرمود: «قرآن ، ظاهرى دارد و باطنى . همه چيزهايى كه خداوند در قرآن حرام كرده، ظاهر آن است و باطن آن ، پيشوايان ستم هستند، و همه چيزهايى را كه خداوند در كتاب (قرآن) حلال كرده ، ظاهر آن است و باطنش پيشوايان حق هستند» .

۱۴۸۵.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه‏اى نباشد و دين، مخصوص خدا شود) - : تأويل اين آيه ،۱ هنوز فرا نرسيده است. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به خاطر نياز خودش و نياز يارانش، به آنها (مشركان) رخصت داد. اگر تأويل آن ، [همان زمان‏] رسيده بود ، از آنها نمى‏پذيرفت ؛ بلكه همه‏شان كشته مى‏شدند تا آن كه فقط خداى يگانه پرستش شود و هيچ شركى نباشد.

۱۴۸۶.معانى الأخبار - به نقل از محمّد بن سنان، از مفضّل بن عمر - : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به على و حسن و حسين نگاه كرد و گريست و فرمود: "شما پس از من، مستضعف خواهيد بود"» .
به ايشان گفتم: اى پسر پيامبر خدا! اين، چه معنايى دارد؟
فرمود: «معنايش اين است كه: شما پس از من امام هستيد. خداوند عزّ وجلّ مى‏فرمايد: (و ما اراده كرده‏ايم كه بر كسانى كه در زمين مستضعف شدند، منّت بگذاريم و آنان را امام و وارث [زمين ]قرار دهيم) . اين آيه تا روز قيامت در حقّ ما جريان دارد» .

1.منظور ، ظهور قائم عليه السلام است .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
34

۱۴۸۴.الكافي عن محمّد بن منصور : سَأَلتُ عَبداً صالِحاً عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ: (قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَوَ حِشَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَابَطَنَ)۱ قالَ: فَقالَ: إنَّ القُرآنَ لَهُ ظَهرٌ وبَطنٌ ، فَجَميعُ ما حَرَّمَ اللَّهُ فِي القُرآنِ هُوَ الظّاهِرُ ، وَالباطِنُ مِن ذلِكَ أئِمَّةُ الجَورِ ، وجَميعُ ما أحَلَّ اللَّهُ تَعالى‏ فِي الكِتابِ هُوَ الظّاهِرُ ، وَالباطِنُ مِن ذلِكَ أئِمَّةُ الحَقِّ .۲

۱۴۸۵.الإمام الباقر عليه السلام : في قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلِّهِ لِلَّهِ)۳لَم يَجِئ تَأويلُ هذِهِ الآيَةِ بَعدُ ، إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله رَخَّصَ لَهُم لِحاجَتِهِ وحاجَةِ أصحابِهِ ، فَلَو قَد جاءَ تَأويلُها لَم يَقبَل مِنهُم ، لكِنَّهُم يُقتَلونَ حَتّى‏ يُوَحَّدَ اللَّهُ عزّ وجلّ ، وحَتّى‏ لا يَكونَ شِركٌ .۴

۱۴۸۶.معاني الأخبار عن محمّد بن سنان عن المفضّل بن عمر : سَمِعتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام يَقولُ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله نَظَرَ إلى‏ عَلِيٍّ ، وَالحَسَنِ ، وَالحُسَينِ عليهم السلام ، فَبَكى‏ وقالَ : أنتُمُ المُستَضعَفونَ بَعدي .
قالَ المُفَضَّلُ : فَقُلتُ لَهُ : ما مَعنى‏ ذلِكَ يَابنَ رَسولِ اللَّهِ؟
قالَ : مَعناهُ أنَّكُمُ الأَئِمَّةُ بَعدي ، إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ يَقولُ : (وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَ رِثِينَ)۵ ، فَهذِهِ الآيَةُ جارِيَةٌ فينا إلى‏ يَومِ القِيامَةِ .۶

1.الأعراف: ۳۳ .

2.الكافي: ج ۱ ص ۳۷۴ ح ۱۰ ، تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۱۶ ح ۳۶ ، الغيبة للنعماني: ص ۱۳۱ ح ۱۱ ، بصائر الدرجات: ص ۳۳ ح ۲ ، تأويل الآيات الظاهرة: ج ۱ ص ۱۷۱ ح ۳ ، بحار الأنوار: ج ۲۴ ص ۱۸۹ ح ۱۰ .

3.البقرة: ۱۹۳ .

4.الكافي: ج ۸ ص ۲۰۱ ح ۲۴۳ عن محمّد بن مسلم .

5.القصص : ۵ .

6.معاني الأخبار : ص ۷۹ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۶۸ ح ۱ ؛ شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۵۵۵ ح ۵۸۹ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5734
صفحه از 580
پرینت  ارسال به