347
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

پژوهشى در باره مجادله در قرآن‏۱

جدل در لغت و اصطلاح‏

«جَدَل» اسم مصدر از ريشه «جَدْل» است. جَدَل به معناى شدّت در پيچاندن و تاباندن است. ريسمان مهار شتر را كه سخت پيچ‏وتاب دهند، «جَديل» گويند. جَدْل به معناى بر زمين زدن نيز آمده است و كسى را كه از حريف شكست بخورد و بر زمين افتد، مُجَدّل خوانند.۲راغب مى‏گويد: جَدَل به معناى استحكام و استوارى در كلام و غير آن مانند تابيدن طناب و محكم كردن آن است. جدل در كلام در مورد حق يا باطل و زور به كار مى‏رود. جدل در اصطلاح ، گفتگويى توأم با نزاع و غلبه جستن يك طرف بر ديگرى به قصد منصرف كردن طرف مقابل از رأى و نظر اوست.۳
جدال (مجادله) ، حِجاج (محاجة) و مراء ، با يكديگر نوعى قرابت دارند؛ با اين تفاوت كه مقصود در حجاج ، آشكار شدن حجّت احتجاج‏كننده و در جدال ، ساكت شدن حريف از اشكال و ايراد و تهاجم علمى ، و مراء ، مخاصمه در حق

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى آقاى روح اللَّه رزقى (عضو هيئت علمى پژوهشكده اسراء) ، انجام شده است .

2.لسان العرب : ج‏۲ ص‏۲۱۰ - ۲۱۱ ماده «جدل».

3.مفردات الفاظ القرآن : ص‏۸۹ - ۹۰ ماده «جدل»؛ مجمع البيان : ج‏۵ ص‏۲۶۷.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
346
  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5391
صفحه از 580
پرینت  ارسال به