در ضرب قرآن به قرآن نيز ابتدا رأى و نظر شخصى با برداشت نادرست از قرآن ، بر آن تحميل مىشود و سپس با استخدام آن و در قالب قرآن، آن رأى و نظر ارائه مىگردد .
بنا بر اين در ضرب قرآن به قرآن ، چون از خود قرآن استفاده شده و آيهاى در برابر آيه ديگر - يا براى تفسير نادرست آيه ديگر - بهكار برده شده با تفسير به رأى تفاوت دارد و چون استفاده از قرآن با اِعمال رأى و نظر صورت گرفته همان تفسير به رأى است.
۸. ايجاد اختلاف در قرآن، بروز جدال و مراء و مخاصمه و اختلاف در جامعه و در نتيجه گمراهى و هلاكت ملّتها۱ و ايجاد شك و شبهه در قلبها نسبت به قرآن و معارف آن،۲ از آثار فردى و اجتماعى ضرب قرآن به قرآن است . همچنين از آثار زيانبار ضرب قرآن به قرآن اين است كه ضاربان، قرآن را - كه از حيث علوم و معارف بسيار گسترده و در غناى كامل و «تبيان كلّ شىءٍ» است - با نظرهاى كوتاه و غير عالمانه خويش محدود مىكنند و آن را در حدّ دانش خود تنزل داده، مانع شكوفايى و گسترش علوم قرآن در جامعه مىشوند.۳
1.المصنف ، عبد الرزاق : ج۱۱ ص۲۱۶؛ كنز العمّال : ج۱ ص۱۷۶؛ الآحاد و المثانى : ج۲ ص۱۰۹.
2.المصنف ، ابن ابى شبة : ج۷ ص۱۸۸.
3.تفسير الصافى : ج۱ ص۳۵ - ۳۶.