333
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۲. ضرب قرآن به قرآن ، به‏كارگيرى رأى و نظر خويش در مجمل، مؤوّل، مطلق، عام، مَجاز، متشابه و ديگر معضلات و نكات پيچيده قرآن و جمع كردن بين اين نكات پيچيده با نظرهاى خيالى و افكار ساختگى، و در نتيجه استنباط احكامى از آن و عمل كردن و فتوا دادن بر اساس آن است، بدون آن كه مستند درست و سخن روشنى از اهل ذكر عليهم السلام در اين باره رسيده باشد .۱ از همين رو ، برخى ضرب قرآن به قرآن را از مصاديق تفسير به رأى بر شمرده‏اند.۲
۳. عده‏اى از دانشمندان نيز بر اين باورند كه ضرب قرآن به قرآن ، خلط ميان آيات و بر هم زدن تناسب و هماهنگى آيات است، به گونه‏اى كه در معانى و مقاصد آيات اخلال شود كه اين‏كار با ناديده گرفتن خاص و عام، مطلق و مقيد، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه و ... و همچنين به كار گيرى آيه‏اى بدون توجه به جايگاه آن و تناسب و پيوند آن با قبل و بعد صورت مى‏گيرد.۳ در مواردى آميختن آيات به گونه‏اى است كه حلال، حرام مى‏شود و حرام به حلال بدل مى‏گردد يا آيه روشن و محكم، آيه‏اى مبهم و متشابه قلمداد مى‏شود. ۴
۴. شمارى از حديث‏پژوهان ، ضرب قرآن به قرآن را به معناى تفسير يك آيه به كمك آيه ديگر دانسته‏اند. آنان از همين رو ، تفسير قرآن به قرآن را جايز ندانسته و از آن منع كرده‏اند.۵
۵. با توجه به مضمون روايات پيش گفته از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله‏۶ و نيز سفارش امير

1.شرح اصول كافى مازندرانى : ج‏۱۱ ص‏۸۳.

2.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۴۲ ؛ تفسير العياشى :ج‏۱ ص‏۱۸ ؛ منية المريد : ص‏۳۶۹.

3.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۳ ص‏۸۳ ؛ صراط النجاة : ج‏۲ ص‏۴۴۹ ؛ قرآن در قرآن : ص‏۳۹۶.

4.المجازات النبوية : ص‏۳۶۱ .

5.الحدائق : ج‏۶ ص‏۳۵۵ ؛ شرح اصول كافى : ج‏۱۱ ص‏۸۳ ؛ بحار الأنوار : ج‏۸۹ ص‏۳۹.

6.بحار الأنوار : ج‏۳۰ ص‏۵۱۲ ؛ مسند ابن حنبل : ج‏۲ ص‏۱۸۵ ؛ سنن ابن ماجة : ج‏۱ ص‏۳۳.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
332

و اين ، از آن روست كه [آيات‏] قرآن را با آياتى ديگر زدند، و به منسوخ ، به گمان اين كه ناسخ است، استدلال كردند و به خاص ، در حالى كه آن را عام مى‏شمردند، استناد نمودند ، و به آغاز آيه، احتجاج كردند و در تأويل آن ، سنّت را وا نهادند، و به آغاز و پايان سخن، دقّت نكردند، و ورودى و خروجى‏هاى آن را نشناختند؛ چرا كه آن را از اهلش نگرفتند . از اين رو ، هم خود ، گم‏راه شدند و هم ديگران را به گم‏راهى انداختند .
در برخى از روايات، ضرب قرآن به قرآن ، به كار يهود و نصارا تشبيه شده و از نحوه تعامل آنان با كتب الهى الگوبردارى شده است.
... إنّما هَلَكَ مَنْ كانَ قَبلَكُم بِأشباهِ هذا؛ ضَرَبوا كِتابَ اللَّهِ بَعضَهُ بِبَعضٍ ... .۱
پيش‏تر از شما با همين گونه چيزها ، نابود شدند ؛ بخشى از كتاب را بر بخشى ديگر زدند .

در منابع حديثى به نمونه‏هايى از ضرب قرآن به قرآن اشاره شده كه عامدانه يا جاهلانه صورت گرفته است.۲

بررسى ديدگاه‏ها

دانشمندان مسلمان در تبيين معناى اين روايات و علت نهى از اين نوع به‏كارگيرى قرآن ، آراى مختلفى دارند:
۱. برخى ضرب قرآن به قرآن را به معناى به‏هم زدن و برهم كوبيدن مصحف دانسته‏اند. در اين صورت ضرب قرآن به قرآن اگر سبك شمردن قرآن و بى‏حرمتى به شأن آن باشد ، كفر و انكار، وگرنه كفران نعمت و ترك ادب است.۳

1.مجمع الزوائد : ج‏۷ ص‏۲۰۲ ؛ مسند ابى يعلى : ج‏۵ ص‏۴۲۹؛ مجمع البيان : ج‏۲ ص‏۳۲۹ ؛ بحار الأنوار : ج‏۹ ص‏۷۱.

2.التوحيد : ص‏۲۵۵ - ۲۶۵.

3.شرح اصول الكافى ، مازندرانى : ج‏۲ ص‏۷۲ و ج‏۱۱ ص‏۸۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5449
صفحه از 580
پرینت  ارسال به