33
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۴۸۱.الكافى - به نقل از زيد شحّام در باره اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (انسان بايد به خوراك خود بنگرد) - : پرسيدم: خوراك انسان چيست؟ امام باقر عليه السلام فرمود: «علمى است كه به دست مى‏آورد . [بايد نگاه كند كه‏] از چه كسى آن را مى‏گيرد».

۱۴۸۲.الكافى - به نقل از عبد اللَّه بن سنان - : ذريح مُحاربى گفت: به امام صادق عليه السلام گفتم: خداوند در كتابش به من دستورى داده كه دوست دارم آن را انجام دهم. فرمود: «آن چيست؟» گفتم: اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (بايد آلودگى‏شان را بزدايند و به نذرهاى خود وفا نمايند) . فرمود: (آلودگى‏شان را بزدايند)، ديدار امام است و (به نذرهايشان وفا كنند) همين مناسك است» .
[خودم‏] خدمت امام صادق رسيدم و گفتم: فدايت گردم! معناى: (آلودگى‏شان را بزدايند و به نذرهاى خود وفا نمايند) چيست؟
فرمود: «كوتاه كردن سبيل و چيدن ناخن و شبيه اينها».
گفتم: فدايت گردم! ذريح مُحاربى، از شما براى ما نقل كرد كه به او گفته‏ايد: (آلودگى‏شان را پاك كنند)، ديدار امام است و (به نذرهاى خود وفا نمايند)، انجام همين مناسك است»؟
فرمود: «ذريح راست گفته است. قرآن، ظاهر و باطنى دارد؛ امّا آنچه ذريح فهميده و پذيرفته، چه كسى آن را درك مى‏كند و مى‏پذيرد؟» .

۱۴۸۳.امام صادق عليه السلام: بدانيد كه خداوند را هيچ يك از بندگان مؤمنش ياد نكرد ، مگر اين كه خدا از او به نيكى ياد نمود . پس در طاعت خدا بكوشيد؛ زيرا به هيچ چيزى از خوبى‏هايى (ثواب‏هايى) كه نزد خداست ، نتوان رسيد ، مگر به فرمان‏بردارى از او و دورى كردن از حرام‏هايش كه خدا در ظاهر و باطن قرآن ، حرام فرموده است. خداوند - تبارك و تعالى - در كتابش فرموده - و سخن او حقّ است - كه : (و از گناه، آشكار و نهان آن، دست برداريد).


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
32

۱۴۸۱.الكافي عن زيد الشحّام عن الإمام الباقر عليه السلام - في قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (فَلْيَنظُرِ الْإِنسَنُ إِلَى‏ طَعَامِهِ)۱ ، قالَ - : قُلتُ : ما طَعامُهُ؟ قال عليه السلام : عِلمُهُ الَّذي يَأخُذُهُ ، عَمَّن يَأخُذُهُ .۲

۱۴۸۲.الكافي عن عبداللَّه بن سِنان : قال ذَريحٌ المُحارِبيّ : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ أمَرَني في كِتابِهِ بِأَمرٍ ، فَأُحِبُّ أن أعمَلَهُ . قالَ عليه السلام : وما ذاكَ؟ قُلتُ : قَولُ اللَّهِ عزّ وجلّ : (ثُمَّ لْيَقْضُواْ تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُواْ نُذُورَهُمْ)۳ . قالَ عليه السلام : (لِيَقْضُواْ تَفَثَهُمْ) لِقاءُ الإِمامِ ، (وَ لْيُوفُواْ نُذُورَهُمْ) تِلكَ المَناسِكُ .
فَأَتيتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام فَقُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ قَولُ اللَّهِ عزّ وجلّ : (ثُمَّ لْيَقْضُواْ تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُواْ نُذُورَهُمْ)؟ قالَ عليه السلام : أخَذُ الشّارِبِ ، وقَصُّ الأَظفارِ ، وما أشبَهَ ذلِكَ . قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، إنَّ ذَريحاً المُحارِبِيَّ حَدَّثَني عَنكَ بِأَنَّكَ قُلتَ لَهُ : (لْيَقْضُواْ تَفَثَهُمْ) لِقاءُ الإِمامِ (وَ لْيُوفُواْ نُذُورَهُمْ) تِلكَ المَناسِكُ ؟!
فَقالَ عليه السلام : صَدَقَ ذَريحٌ وصَدَقتَ ، إنَّ لِلقُرآنِ ظاهِراً وباطِناً ، ومَن يَحتَمِلُ ما يَحتَمِلُ ذَريحٌ؟!۴

۱۴۸۳.الإمام الصادق عليه السلام : اِعلَموا أنَّ اللَّهَ لَم يَذكُرهُ أحَدٌ مِن عِبادِهِ المُؤمِنينَ إلّا ذَكَرَهُ بِخَيرٍ ، فَأَعطُوا اللَّهَ مِن أنفُسِكُمُ الاِجتِهادَ في طاعَتِهِ ، فَإِنَّ اللَّهَ لا يُدرَكُ شَي‏ءٌ مِنَ الخَيرِ عِندَهُ إلّا بِطاعَتِهِ وَاجتِنابِ مَحارِمِهِ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ في ظاهِرِ القُرآنِ وباطِنِهِ ، فَإِنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ قالَ في كِتابِهِ وقَولُهُ الحَقُّ: (وَذَرُواْ ظَهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ )۵ .۶

1.عبس : ۲۴ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۵۰ ح ۸ ، الاختصاص : ص ۴ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۴۷ ح ۷۲۴، رجال الكشي : ج ۱ ص ۱۳ ح ۶ .

3.الحجّ : ۲۹ .

4.الكافي : ج ۴ ص ۵۴۹ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۹ ص ۳۱۸ ح ۲۰ .

5.الأنعام: ۱۲۰ .

6.الكافي: ج ۸ ص ۷ ح ۱ وص ۴۰۱ كلاهما عن إسماعيل بن مخلّد السرّاج ، بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۲۱۶ ح ۹۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5873
صفحه از 580
پرینت  ارسال به