۱۷۰۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس در كتاب خدا رأى خويش را بگويد و درست هم باشد، باز خطا كرده است.
۱۷۰۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس وضو داشته باشد و آيهاى از قرآن را تفسير به رأى كند ، بايد دوباره وضو بگيرد .
۱۷۰۵.مسند أبى يعلى - به نقل از عايشه - : پيامبر صلى اللَّه عليه و آله هيچ چيزى از قرآن را تفسير به رأى نمىكرد ، و آن معدود آياتى را هم كه تفسير كرد، جبرئيل به او آموخته بود .
۱۷۰۶.امام صادق عليه السلام: هر كس يك آيه از كتاب خدا را [با رأى خود] تفسير كند، بى گمان ، كافر شده است.
۱۷۰۷.امام صادق عليه السلام: هر كس قرآن را به رأى خود ، تفسير كند و تفسيرش درست باشد ، مأجور نيست، و اگر نادرست باشد، گناهكار است.
۱۷۰۸.امام صادق عليه السلام: هر كس قرآن را به رأى خود ، تفسير كند، اگر تفسيرش درست باشد ، اجرى به او داده نمىشود، و اگر نادرست باشد، از آسمان ، دورتر مىشود.
۵ / ۴
نادانى
۱۷۰۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس بدون علم ، در باره قرآن سخن بگويد ، جايگاهش آتش است.
۱۷۱۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس در باره قرآن با رأى خود يا بدون علم ، سخن بگويد، جايگاهش آتش است.
۱۷۱۱.امام زين العابدين عليه السلام: بصريان نامهاى به حسين بن على عليه السلام نوشتند و در باره معناى «صمد» از ايشان سؤال كردند. ايشان به آنان نوشت: «به نام خداى بخشاينده بخشايشگر . امّا بعد، در قرآن فرو نرويد و در باره آن ، مجادله نكنيد، و ندانسته در باره آن ، سخن مگوييد؛ زيرا من از جدّم پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مىفرمايد: "هر كس ندانسته در قرآن سخن بگويد ، جايگاهش آتش است" . خداوند پاك، خود، "صمد" را تفسير كرده و فرموده است: (خدا يكتاست. خدا صمد است) . سپس آن را تفسير كرده و فرموده است: (نه فرزندى دارد و نه فرزند كسى است و هيچ كس ، همتاى او نيست)» .