257
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۶۹۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: ترسناك‏ترين چيزهايى كه [از آنها] بر امّتم مى‏ترسم ، لغزش‏هاى عالمان، و كجروى حكيمان و تأويل [و تفسيرهاى‏] نادرست [از قرآن‏] است.

۱۶۹۳.سنن الترمذى - به نقل از ابو عمران اسلم تجيبى - : ما در شهر روم بوديم كه يك لشكر بزرگ از روميان را به سوى ما فرستادند . پس ، از مسلمانان نيز به همان اندازه يا بيشتر به سوى ايشان رفتند . فرمانده مصريان ، عقبة بن عامر بود و سردار جماعت (لشكر شام) ، فَضالة بن عُبَيد . پس، مردى از مسلمانان بر سپاه روميان تاخت و خود را به دل آنان زد. مردم فرياد زدند و گفتند: سبحان اللَّه! با دست خودش، خودش را به نابودى مى‏دهد!
ابو ايّوب برخاست و گفت: اى مردم! شما اين آيه را اين گونه تأويل مى‏كنيد، در حالى كه اين آيه در باره ما گروه انصار ، فرو فرستاده شد؛ زيرا هنگامى كه خداوند ، اسلام را قدرت بخشيد و ياورانش فزونى گرفتند، عدّه‏اى از ما ، پنهان از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به عدّه‏اى ديگر گفتند: اموال ما از بين رفت، و حالا كه خدا اسلام را قدرت بخشيده است و ياورانش فزونى گرفته‏اند، بهتر است به اموال و املاك خود بپردازيم و آنچه را از بين رفته است ، جبران نماييم. پس، خداوند در پاسخِ آنچه ما گفته بوديم، اين آيه را بر پيامبرش صلى اللَّه عليه و آله فرو فرستاد: (و در راه خدا انفاق كنيد و خود را با دست خود ، به هلاكت ميفكنيد). بنا بر اين، مقصود از اين نابودى، همان پرداختن ما به اموال و آباد كردن آنها و فرو گذاشتن جنگ و جهاد از سوى ما بود .

۵ / ۲

هوس‏

۱۶۹۴.الدرّ المنثور - به نقل از ابو قلابه - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «اوّلين چيزى كه از زمين برداشته مى‏شود ، علم است».
گفتند : اى پيامبر خدا! قرآن برداشته مى‏شود؟
فرمود: «خير ؛ بلكه كسى كه آن را مى‏داند» يا فرمود: «كسى كه تأويل آن را مى‏داند، مى‏ميرد و گروهى باقى مى‏مانند كه آن را بر اساس [گرايش‏ها و] خواسته‏هاى خود ، تأويل مى‏كنند» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
256

۱۶۹۲.عنه صلى اللَّه عليه و آله : أخوَفُ ما أخافُ عَلى‏ اُمَّتي زَلّاتُ العُلَماءِ ، ومَيلُ الحُكَماءِ ، وسوءُ التَّأويلِ .۱

۱۶۹۳.سنن الترمذي عن أسلم أبي عمران التجيبي : كُنّا بِمَدينَةِ الرّومِ ، فَأَخرَجوا إلَينا صَفّاً عَظيماً مَِن الرّومِ ، فَخَرَجَ إلَيهِم مِنَ المُسلِمينَ مِثلُهُم أو أكثَرُ ، وعَلى‏ أهلِ مِصرَ عُقبَةُ بنُ عامِرٍ ، وعَلَى الجَماعَةِ فَضالَةُ بنُ عُبَيدٍ ، فَحَمَلَ رَجُلٌ مِنَ المُسلِمينَ عَلى‏ صَفِّ الرّومِ حَتّى‏ دَخَلَ فيهِم ، فَصاحَ النّاسُ وقالوا: سُبحانَ اللَّهِ! يُلقي بِيَدَيهِ إلَى التَّهلُكَةِ .
فَقامَ أبو أيّوبَ فَقالَ: يا أيُّهَا النّاسُ ! إنَّكُم تَتَأَوَّلونَ هذِهِ الآيَةَ هذَا التَّأويلَ ، وإنَّما اُنزَِلت هذِهِ الآيَةُ فينا مَعشَرَ الأَنصارِ لَمّا أعَزَّ اللَّهُ الإِسلامَ ، وكَثُرَ ناصِروهُ ، فَقالَ بَعضُنا لِبَعضٍ سِرّاً دونَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله: إنَّ أموالَنا قَد ضاعَت ، وإنَّ اللَّهَ قَد أعَزَّ الإِسلامَ وكَثُرَ ناصِروهُ ، فَلَو أقَمنا في أموالِنا فَأَصلَحنا ما ضاعَ مِنها. فَأَنزَلَ اللَّهُ عَلى‏ نَبِيِّهِ صلى اللَّه عليه و آله يَرُدُّ عَلَينا ما قُلنا: (وَأَنفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ)۲فَكانَتِ التَّهلُكَةُ الإِقامَةَ عَلَى الأَموالِ وإصلاحِها ، وتَرْكَنا الغَزوَ .۳

۵ / ۲

أَلهَوى‏

۱۶۹۴.الدرّ المنثور عن أبي قلابة : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله قالَ: أوَّلُ ما يُرفَعُ مِنَ الأَرضِ العِلمُ ، فَقالوا: يا رَسولَ اللَّهِ يُرفَعُ القُرآنُ؟ قالَ: لا ، ولكِن يَموتُ مَن يَعلَمُهُ - أو قالَ : مَن يَعلَمُ تَأويلَهُ - ، ويَبقى‏ قَومٌ يَتَأَوَّلونَهُ عَلى‏ أهوائِهِم .۴

1.تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۲۲۷ .

2.البقرة: ۱۹۵ .

3.سنن الترمذي: ج ۵ ص ۲۱۲ ح ۲۹۷۲ ، سنن أبي داوود : ج ۳ ص ۱۲ ح ۲۵۱۲ ، السنن الكبرى : ج ۹ ص ۷۸ ح ۱۷۹۲۵ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۹۴ ح ۲۴۳۴ كلّها نحوه ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۱ ص ۹ ح ۴۷۱۱ .

4.الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۶۹ نقلاً عن عبد بن حميد .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5499
صفحه از 580
پرینت  ارسال به