۱۶۵۸.تفسير العيّاشى - به نقل از جابر - : از امام باقر عليه السلام در باره اين آيه : (خداوند، گواهى داد كه جز او معبودى نيست، و فرشتگان و صاحبان علم، برپا دارنده عدالت اند. معبودى جز او - كه شكستناپذير و حكيم است - ، نيست) پرسيدم .
امام باقر عليه السلام فرمود: (خداوند، گواهى داد كه معبودى جز او نيست)، يعنى خداوند - تبارك و تعالى - با اين آيه شهادت داد در باره خودش به همان چيزى كه هست. سخن خداوند: (و فرشتگان)، در حقيقت، خداوند به خاطر تسليم بودن فرشتگان در برابر پروردگارشان، آنها را گرامى داشته است و آنان تصديق كردند و شهادت دادند، همان گونه كه خداوند، خود در باره خودش شهادت داده است. و سخن خداوند: (و صاحبان علم، برپا دارنده عدالت اند)، صاحبان علم، پيامبران و اوصيا هستند. آنها برپا دارنده عدالت هستند. قسط، در ظاهر، عدالت است، و عدالت باطنى، امير مؤمنان عليه السلام است» .
۱۶۵۹.تفسير العيّاشى - به نقل از جابر - : از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند: (همين كه آنچه [اوصافش را ]مىشناختند، برايشان آمد، به آن كافر شدند) پرسيدم.
فرمود: «تفسير باطنى آن، اين است: (همين كه برايشان آمد آنچه مىشناختند) در باره على، (به آن كافر شدند) . پس خداوند در باره آنها فرمود: (لعنت خدا بر كافران!) . امام باقر در اين باره فرمود: «در باطن قرآن، منظور از "كافران"، بنى اميّه هستند».
امام باقر عليه السلام فرمود: «اين آيه، بر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله اين گونه نازل شد: (چه بسيار بد، خود را فروختند تا كافر شوند به آنچه خداوند نازل كرد) در باره على (از سر ستمكارى) و خداوند در حقّ على فرموده است: (خداوند نازل مىكند از فضل خود بر هر يك از بندگانش كه بخواهد) يعنى على. خداوند فرموده است: (سزاوار خشمى افزون بر خشمى شدند) ، يعنى بنى اميّه، (و براى كافران)، يعنى بنى اميّه، (عذاب خوار كنندهاى است) .