۱۵۵۵.تفسير القرطبى: على بن ابى طالب عليه السلام در باره اين سخن خداوند متعال: (جز براى آن كه بدانيم كسى را كه از پيامبر پيروى مىكند)، فرمود: معناى (براى آن كه بدانيم)، «براى آن كه ببينيم» است. عرب، «دانستن» را به جاى «ديدن»، و «ديدن» را به جاى «دانستن» به كار مىبَرَد، مانند اين سخن خداوند متعال: (آيا نديدى پروردگارت چه كرد؟) كه به معناى "آيا ندانستى؟" است».
۱۵۵۶.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداوند: (بى آن كه به گناه، متمايل باشد) - : يعنى عامدانه گناه نكردن.
۴ / ۴
تفسير مفهومى
۱۵۵۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : هر سخنى از قرآن كه در آن ، تعبير «قنوت» آمده ، به معناى «اطاعت» است.
۱۵۵۸.الدرّ المنثور - به نقل از ابن عبّاس - :(همانا آن ، قرآنى ارجمند است كه در لوحى محفوظ است) ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «[يعنى ]نزد خداوند در نوشتههايى پاك» . (جز پاك شدگان ، به آن، دست نمىزنند). [پيامبر صلى اللَّه عليه و آله] فرمود : «[يعنى ]مقرّبان» .۱