133
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۵۵۱.التوحيد - به نقل از عبد اللَّه بن فضل هاشمى - : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند : (هر كس را خداوند هدايت كند، او هدايت شده است، و هر كس را گم‏راه كند، براى او ولى و هدايتگرى نخواهى يافت) پرسيدم.
فرمود: «خداوند - تبارك و تعالى - در روز قيامت، ستمگران را از سراى كرامت خود، گم‏راه مى‏كند، و اهل ايمان و عمل صالح را به بهشتش راه‏نمايى مى‏نمايد، همان گونه كه گفته است: (خداوند، ستمگران را گم‏راه مى‏كند، و خداوند، هر چه بخواهد، مى‏كند) و فرموده است: (آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان، به بهشت پُر نعمتى كه از زير درختانش نهرها جارى اند ، هدايت مى‏كند).

۱۵۵۲.الكافى - به نقل از هارون بن مسلم، از مسعدة بن صدقه - : از امام صادق عليه السلام وقتى كه از وجوب امر به معروف و نهى از منكر بر همه امّت سؤال شد - شنيدم كه مى‏فرمود: «نه».
به ايشان گفته شد: چرا؟
فرمود: «امر به معروف و نهى از منكر، بر شخص توانمندى واجب است كه از او اطاعت مى‏شود و آگاه به [بازشناسى‏] معروف از منكر باشد، نه بر ناتوانى كه راه به جايى نمى‏برد و نمى‏داند از چه به چه فرا بخواند. دليل اين، كتاب خداوند عزّ وجلّ است، آن جا كه فرموده: (بايد از ميان شما امّتى باشد كه به خير فرا بخوانند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند). اين، براى افرادى ويژه است، نه عموم مردم؛ همان گونه كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است: (از قوم موسى، امّتى بود كه به حق، دعوت مى‏كنند و به حق، دادگرى مى‏نمايند)، و نفرمود: امّت موسى، و نفرمود: همه قوم او، كه در آن روز، گروه‏هاى مختلفى بودند. امّت، بر يكى و بيشتر از يكى، صادق است، همان طور كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است: (ابراهيم، امّت پرستشگر خدا بود)»، مى‏گويد: [يعنى‏] مطيع خداوند عزّ وجلّ بود . پس هر كه اين را مى‏داند، در اين وضعيت مصالحه [ما با دشمنان‏] - در صورتى كه توانايى و عذر و فرمانبرى ندارد - ، تكليفى نيست».
از امام صادق عليه السلام شنيدم كه وقتى از ايشان در باره حديثى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله كه: «بهترين جهاد، سخن عادلانه گفتن در برابر پادشاه ستمگر است» پرسيده شد، فرمود: «اين، در صورتى است كه شناخت داشته باشد و با اين حال، سلطان از او بپذيرد، وگر نه، لازم نيست» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
132

۱۵۵۱.التوحيد عن عبداللَّه بن الفضل الهاشمي : سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا)۱ ، فَقالَ : إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ يُضِلُّ الظّالِمينَ يَومَ القِيامَةِ عَن دارِ كَرامَتِهِ ، ويَهدي أهلَ الإِيمانِ وَالعَمَلِ الصّالِحِ إلى‏ جَنَّتِهِ ، كَما قالَ عزّ وجلّ : (وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ)۲ . وقالَ عزّ وجلّ : (إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُم بِإِيمَنِهِمْ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ فِى جَنَّتِ النَّعِيمِ)۳ .۴

۱۵۵۲.الكافي عن هارون بن مسلم ، عن مَسعَدَةَ بن صَدَقَة : سَمِعتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام يَقولُ - وسُئِلَ عَنِ الأَمرِ بِالمَعروفِ وَالنَّهيِ عَنِ المُنكَرِ ، أواجِبٌ هُوَ عَلَى الاُمَّةِ جَميعاً؟ فَقالَ - : لا ، فَقيلَ لَهُ : ولِمَ؟ قالَ : إنَّما هُوَ عَلَى القَوِيِّ المُطاعِ ، العالِمِ بِالمَعروفِ مِنَ المُنكَرِ ، لا عَلَى الضَّعيفِ الّذي لا يَهتَدي سَبيلاً إلى‏ أيٍّ مِن أيٍّ ، يَقولُ مِنَ الحَقِّ إلَى الباطِلِ ، وَالدّليلُ عَلى‏ ذلِكَ كِتابُ اللَّهِ عزّ وجلّ قَولُهُ : (وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ)۵ فَهذا خَاصٌّ غَيرُ عامٍّ ، كَما قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : (وَمِن قَوْمِ مُوسَى‏ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِ‏ّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ)۶ ولَم يَقُل : عَلى‏ اُمَّةِ موسى‏ ، ولا عَلى‏ كُلِّ قَومِهِ ، وهُم يَومَئِذٍ اُمَمٌ مُختَلِفَةٌ ، وَالاُمَّةُ واحِدَةٌ فَصاعِداً ، كَما قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : (إِنَّ إِبْرَ هِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّهِ)۷ ، يَقولُ : مُطيعاً للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ ، ولَيسَ عَلى‏ مَن يَعلَمُ ذلِكَ في هذِهِ الهُدنَةِ مِن حَرَجٍ ، إذا كانَ لا قُوَّةَ لَهُ ولا عُذرَ ولا طاعَةَ .
وسَمِعتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام يَقولُ - وسُئِلَ عَنِ الحَديثِ الَّذي جاءَ عَنِ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله «إنَّ أفضَلَ الجِهادِ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ» ما مَعناهُ؟ قالَ - : هذا عَلى‏ أن يَأمُرَهُ بَعدَ مَعرِفَتِهِ ، وهُوَ مَعَ ذلِكَ يَقبَلُ مِنهُ ، وإلّا فَلا .۸

1.الكهف : ۱۷ .

2.إبراهيم : ۲۷ .

3.يونس: ۹ .

4.التوحيد : ص ۲۴۱ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۲۱ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۹۹ ح ۲۱ .

5.آل عمران : ۱۰۴ .

6.الأعراف : ۱۵۹ .

7.النحل : ۱۲۰ .

8.الكافي : ج ۵ ص ۵۹ ح ۱۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۷۷ ح ۳۶۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۱۰۳ ح ۲۳۶ و ح ۲۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۹۳ ح ۹۲ و ۹۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5751
صفحه از 580
پرینت  ارسال به