123
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۵۴۴.امام صادق عليه السلام - در باره اين سخن خداى متعال : (و از ديرباز [ در انتظارش ] بر كسانى كه كافر شده بودند، پيروزى مى‏جستند . پس چون آنچه [ اوصافش را ] مى‏شناختند برايشان آمد، انكارش كردند) : اين آيه، در باره يهود و نصارا نازل شد . خداوند - تبارك و تعالى - مى‏فرمايد : (كسانى كه به ايشان كتاب داديم)، يعنى تورات و انجيل را (او را مى‏شناسند)، يعنى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را (آن چنان كه فرزندان خود را مى‏شناسند) ؛ چرا كه خداوند عزّ وجلّ اوصاف محمّد و ياران او و موضوع مبعوث شدن و هجرت كردنش را در تورات و انجيل و زبور براى آنان فرو فرستاد و آن ، سخن اوست كه : (محمّد ، پيامبر خداست و كسانى كه با اويند ، بر كافران ، سختگير [و] با همديگر مهربان‏اند . آنان را در ركوع و سجود مى‏بينى . فضل و خشنودى خدا را خواستارند . علامتِ [مشخّصه ]آنان بر اثر سجود ، در چهره‏هايشان است . اين است صفت آنها در تورات و صفت آنها در انجيل) . با اين اوصاف ، از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و ياران او در تورات و انجيل، ياد شده بود . بنا بر اين ، زمانى كه خداوند ، او را مبعوث كرد ، اهل كتاب ، وى را شناختند ، چنان كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است : (پس چون آنچه [اوصافش را ]مى‏شناختند ، برايشان آمد، انكارش كردند) .

۴ / ۲

آياتى كه با آيات ديگر، تفسير مى‏شوند

۱۵۴۵.امام على عليه السلام - در تفسير آيه (پيمان من به ستمكاران نمى‏رسد) - : يعنى مشركان ؛ زيرا شرك را «ستم» خوانده است ، آن جا كه فرموده : (همانا شرك ، ستمى بزرگ است) .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
122

۱۵۴۴.الإمام الصادق عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏ : (وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ)۱ - : هذِهِ الآيَةُ نَزَلَت فِي اليَهودِ وَالنَّصارى‏ : يَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ) يَعنِي التَّوراةَ وَالإِنجيلَ (يَعْرِفُونَهُ) يَعني رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله (كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ)۲ ؛ لِأَنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ قَد أنزَلَ عَلَيهِم فِي التَّوراةِ وَالزَّبورِ وَالإِنجيلِ صِفَةَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله وصِفَةَ أصحابِهِ ، ومَبعَثَهُ وهِجرَتَهُ ، وهُوَ قَولُهُ : (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ نًا سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَ لِكَ مَثَلُهُمْ فِى التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِى الْإِنجِيلِ)۳ ، هذِهِ صِفَةُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله وأصحابِهِ فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ ، فَلَمّا بَعَثَهُ اللَّهُ عَرَفَهُ أهلُ الكِتابِ ، كَما قالَ جَلَّ جَلالُهُ : (فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ) .۴

۴ / ۲

ما يُفَسِّرُ القُرآنَ بِالقُرآنِ‏

۱۵۴۵.الإمام عليّ عليه السلام - في تَفسيرِ : (لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّلِمِينَ)۵- : أيِ المُشرِكينَ ؛ لِأَنَّهُ سَمَّى الشِّركَ ظُلماً بِقَولِهِ : (إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ)۶ .۷

1.البقرة : ۸۹ .

2.البقرة : ۱۴۶ .

3.الفتح : ۲۹ .

4.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۲ عن حريز ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۹۲ ح ۲ .

5.البقرة : ۱۲۴ .

6.لقمان : ۱۳ .

7.الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۹۱ ح ۱۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۱۱۶ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5359
صفحه از 580
پرینت  ارسال به