۱۴۴۵.تنبيه الغافلين: پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «اى مردم! خداوند در قرآن استوار خود ، آنچه را برايتان حلال شمرده و آنچه را بر شما حرام ساخته، و آنچه را كه انجام مىدهيد و آنچه را كه از آن خوددارى مىكنيد ، برايتان بيان فرموده است . پس حلال آن را حلال شماريد، و حرامش را حرام بداريد، و به متشابه آن ، ايمان داشته باشيد، و به محكماتش عمل كنيد، و از مثالهايش عبرت بگيريد» . ايشان سپس سرش را به طرف آسمان ، بلند كرد و گفت: «بار خدايا! آيا ابلاغ كردم؟ پس گواه باش» .
۱۴۴۶.امام على عليه السلام - در سخنانى كه در آن از قرآن كريم ، ياد مىكند - : كتابِ پروردگارتان را در ميان شما بر جاى نهاد كه بيانگر حلال و حرام او، و واجبات و مستحبّاتش، و ناسخ و منسوخش، و رخصتها۱و فرمانهايش، و خاص و عامّش ، و پندها و مَثَلهايش ، و مطلق و مقيّدش، و محكم و متشابهش است. مجملاتش را [خود ، ]توضيح مىدهد، و پيچيدههايش را روشن مىسازد. دانستن برخى از مطالب آن (قرآن) بر بندگان ، وظيفه است، و به دانستن برخى ديگر [مانند حروف آغازين سورهها ]ملزم نيستند . برخى احكام هستند كه وجوب آنها در كتاب (قرآن) بيان شده ؛ ولى منسوخ شدن آن از سنّت [پيامبر صلى اللَّه عليه و آله] ، معلوم مىشود، و برخى از كارها هستند كه انجام دادن آنها در سنّت ، واجب گشته ؛ امّا در كتاب ، تركشان مُجاز شمرده شده است، و برخى احكام هستند كه در زمان خاصّ خود ، واجب بوده ؛ ولى بعدها [وجوب آنها ]برداشته شده است. [قرآن] حرامها و [گناهان] را دو دسته كرده است: بزرگ - كه بر آنها وعده آتش داده - و كوچك - كه آمرزش خود را براى آنها اختصاص داده است - . همچنين امورى هست كه حدّ اقلِ آن پذيرفته است و حدّ اكثر آن هم مُجاز است .۲
۱۴۴۷.امام على عليه السلام: مردم در [آيات] متشابه ، به هلاكت افتادند ؛ چون بر معناى آن [آيات] ، واقف نگشتند و حقيقت آن را نشناختند . از اين رو، با آراى شخصى خود ، آن را تأويل كردند و بدين سان ، خود را از رجوع به اوصيا و پرسيدن از آنها بىنياز دانستند و سخن پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را پشت سرشان انداختند.
و قسم دوم از آنچه گفتم، [آيات] محكم اند ، كه تأويل آنها همان تنزيلشان است، مانند : حلال دانستن آنچه خداوند سبحان در كتابش حلال شمرده، و حرام دانستن آنچه حرام كرده است، از (انواع) خوردنىها و نوشيدنىها و ازدواجها.