55
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۴۹۱.امام على عليه السلام: هر كه قرآن را فهميد، مجملات دانش را تفسير [و شرح‏] كرد.

۲ / ۲

وجوب مراجعه به عالم در شناخت متشابه‏

قرآن‏

(اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [ نيز ] اطاعت كنيد . پس هر گاه در امرى [ دينى ]اختلاف نظر يافتيد، اگر به خدا و روز بازپسين ، ايمان داريد، آن را به [ كتاب ] خدا و [ سنّت ] پيامبر ، عرضه بداريد . اين ، بهتر و نيك‏فرجام‏تر است).

حديث‏

۱۴۹۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: علم قرآن ، بر سه بخش است: حلال . پس از آن پيروى كن ؛ حرام . پس از آن دورى كن ؛ و متشابه كه برايت [گنگ و] دشوار است . پس، آن را به آگاه از آن وا گذار .

۱۴۹۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: به قرآن عمل كنيد: حلال آن را حلال و حرامش را حرام شماريد و به آن اقتدا نماييد و به چيزى از آن كفر مورزيد و آنچه را از آن بر شما گنگ (مبهم) است ، به خدا و اولياى امرِ پس از من ارجاع دهيد تا شما را [از حقيقت آن‏] آگاه سازند.

۲ / ۳

دشوار بودن شناخت تفسير و تأويل‏

۱۴۹۴.الكافى - به نقل از زيد شحّام - : قَتادة بن دِعامه بر امام باقر عليه السلام وارد شد . امام عليه السلام به او فرمود: «اى قَتاده! تو فقيه بصريان هستى؟» .
گفت : اين طور مى‏گويند.
فرمود: «به من خبر رسيده است كه تفسير قرآن مى‏گويى؟» .
قتاده گفت: بله.
فرمود: «دانسته تفسيرش مى‏كنى ، يا ندانسته؟» .
گفت : دانسته.
امام باقر عليه السلام فرمود: «اگر دانسته تفسيرش مى‏كنى، بسيار خوب! از تو چند سؤال مى‏كنم» .
قتاده گفت : بپرسيد.
فرمود: «مرا از اين سخن خداوند عزّ وجلّ در باره قوم سبأ : (و در ميان آنها مسافت را به اندازه، مقرّر داشته بوديم. در اين [راه‏]ها ، شبان و روزان ، آسوده‏خاطر بگرديد) ، آگاه كن» .
قتاده گفت: يعنى هر كس با توشه حلال و شتر و كرايه حلال از خانه‏اش به قصد [زيارتِ‏] اين خانه (كعبه) بيرون رود ، در امن و امان است ، تا آن گاه كه به خانه‏اش باز گردد.
امام باقر عليه السلام فرمود: «تو را به خدا سوگند مى‏دهم - اى قتاده - آيا مى‏دانى كه گاهى انسان با توشه‏اى حلال و اشتر و كرايه حلال به قصد [زيارتِ‏] اين خانه از خانه خود خارج مى‏شود ؛ امّا راهزنان به او حمله مى‏كنند و دار و ندارش را مى‏برند و علاوه بر آن، تا سر حدّ مرگ ، كتك مى‏خورد؟» .
قتاده گفت: بله، همين طور است.
امام باقر عليه السلام فرمود: «افسوس بر تو ، اى قتاده! اگر قرآن را از پيش خود تفسير كرده‏اى ، كه هم خودت به هلاكت در افتاده‏اى و هم ديگران را به هلاكت افكنده‏اى و اگر آن را از بزرگان آموخته‏اى ، باز هم به هلاكت افتاده‏اى و به هلاكت افكنده‏اى. افسوس بر تو ، اى قتاده! آيه در باره كسى است كه با توشه و مركب و كرايه‏اى حلال به قصد [زيارتِ‏] اين خانه و آشنا به حقّ (مقامِ) ما از خانه خود خارج شود و دلش هواخواه ما باشد ، چنان كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است: (پس دل‏هاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده) .۱ او (ابراهيم عليه السلام) [در اين دعايش‏] خانه (كعبه) را قصد نكرد ، وگر نه مى‏گفت: "به سوى او" . پس به خدا سوگند كه اين دعاى ابراهيم عليه السلام ، ما هستيم و هر كس دلش دوستدار ما باشد، حجّ او پذيرفته مى‏شود ، وگر نه، نه. آرى ، اى قتاده! اگر [حج‏گزار] چنين باشد ، در روز قيامت از عذاب جهنّم در امان خواهد بود» .
قتاده گفت : به خدا سوگند كه [از اين پس‏] آن را جز اين گونه تفسير نخواهم كرد.
امام باقر عليه السلام فرمود: «افسوس بر تو ، اى قتاده! قرآن را در حقيقت، كسى مى‏شناسد كه مخاطب آن بوده است» .۲

1.اين دعا ، دعاى ابراهيم عليه السلام است كه خداوند ، آن را در قرآن، نقل كرده است .

2.يعنى فقط پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت اويند كه حقيقت قرآن را مى‏شناسند و به تفسير كامل آن، آگاه اند.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
54

۱۴۹۱.عنه عليه السلام : مَن فَهِمَ القُرآنَ فَسَّرَ جُمَلَ العِلمِ .۱

۲ / ۲

وُجوبُ الرُّجوعِ في مَعرِفَةِ المُتَشابِهِ إلَى العالِمِ‏

الكتاب‏

(يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَ لِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً) .۲

الحديث‏

۱۴۹۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : عِلمُ القُرآنِ عَلى‏ ثَلاثَةِ أجزاءٍ: حَلالٌ فَاتَّبِعهُ ، وحَرامٌ فَاجتَنِبهُ ، ومُتَشابِهٌ يُشكِلُ عَلَيكَ ، فَكِلهُ إلى‏ عالِمِهِ .۳

۱۴۹۳.عنه صلى اللَّه عليه و آله : اِعمَلوا بِالقُرآنِ أحِلّوا حَلالَهُ وحَرِّموا حَرامَهُ ، وَاقتَدوا بِهِ ولا تَكفُروا بِشَي‏ءٍ مِنهُ ، وما تَشابَهَ عَلَيكُم مِنهُ فَرُدّوهُ إلَى اللَّهِ وإلى‏ اُولِي الأَمرِ مِن بَعدي كَيما يُخبِروكُم .۴

۲ / ۳

صُعوبَةُ مَعرِفَةِ التَّفسيرِ وَالتَّأويلِ‏

۱۴۹۴.الكافي عن زيد الشّحّام : دَخَلَ قَتادَةُ بنُ دِعامَةَ عَلى‏ أبي جَعفَرٍ عليه السلام فَقالَ : يا قَتادَةُ ، أنتَ فَقيهُ أهلِ البَصرَةِ ؟ فَقالَ : هكَذا يَزعُمونَ ، فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : بَلَغَني أنَّكَ تُفَسِّرُ القُرآنَ ؟ فَقالَ لَهُ قَتادَةُ : نَعَم ، فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : بِعِلمٍ تُفَسِّرُهُ أم بِجَهلٍ ؟ قالَ : لا ، بِعِلمٍ ، فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : فَإِن كُنتَ تُفَسِّرُهُ بِعِلمٍ فَأَنتَ أنتَ ، وأنَا أسأَلُكَ ، قالَ قَتادَةُ: سَل ، قالَ : أخبِرني عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ في سَبَأٍ : (وَ قَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُواْ فِيهَا لَيَالِىَ وَ أَيَّامًا ءَامِنِينَ)۵فَقالَ قَتادَةُ : ذلِكَ مَن خَرَجَ مِن بَيتِهِ بِزادٍ حَلالٍ وراحِلَةٍ وكِراءٍ حَلالٍ يُريدُ هذَا البَيتَ كانَ آمِناً حَتّى‏ يَرجِعَ إلى‏ أهلِهِ ، فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : نَشَدتُكَ اللَّهَ يا قَتادَةُ ، هَل تَعلَمُ أنَّهُ قَد يَخرُجُ الرَّجُلُ مِن بَيتِهِ بِزادٍ حَلالٍ وراحِلَةٍ وكِراءٍ حَلالٍ يُريدُ هذَا البَيتَ ، فَيُقطَعُ عَلَيهِ الطَّريقُ فَتُذهَبُ نَفَقَتُهُ ، ويُضرَبُ مَعَ ذلِكَ ضَربَةً فيهَا اجتِياحُهُ‏۶ ؟ قالَ قَتادَةُ : اللَّهُمَّ نَعَم! فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : وَيحَكَ يا قَتادَةُ! إن كُنتَ إنَّما فَسَّرتَ القُرآنَ مِن تِلقاءِ نَفسِكَ فَقَد هَلَكتَ وأهلَكتَ ، وإن كُنتَ قَد أخَذتَهُ مِنَ الرِّجالِ فَقَد هَلَكتَ وأهلَكتَ ، وَيحَكَ يا قَتادَةُ! ذلِكَ مَن خَرَجَ مِن بَيتِهِ بِزادٍ وراحِلَةٍ وكِراءٍ حَلالٍ يَرومُ هذَا البَيتَ عارِفاً بِحَقِّنا ، يَهوانا قَلبُهُ كَما قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ (فَاجْعَلْ أَفِْدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِى إِلَيْهِمْ)۷ ولَم يَعنِ البَيتَ فَيَقولَ إلَيهِ ، فَنَحنُ وَاللَّهِ دَعوَةُ إبراهيمَ عليه السلام الَّتي مَن هَوانا قَلبُه قُبِلَت حَجَّتُهُ وإلّا فَلا ، يا قَتادَةُ ، فَإِذا كانَ كَذلِكَ كانَ آمِناً مِن عَذابِ جَهَنَّمَ يَومَ القِيامَةِ . قالَ قَتادَةُ : لا جَرَمَ وَاللَّهِ لا فَسَّرتُها إلّا هكَذا ، فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : وَيحَكَ يا قَتادَةُ ، إنَّما يَعرِفُ القُرآنَ مَن خوطِبَ بِهِ .۸

1.التفسير الصافي : ج ۱ ص ۳۶ ، المحجّة البيضاء: ج ۲ ص ۲۵۲ .

2.النساء: ۵۹ .

3.الفردوس: ج ۳ ص ۴۱ ح ۴۱۰۳ عن معاذبن جبل ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۶۲۱ ح ۲۸۷۰ .

4.المستدرك على الصحيحين: ج ۱ ص ۷۵۷ ح ۲۰۸۷ ، السنن الكبرى: ج ۱۰ ص ۱۵ ح ۱۹۷۰۶ ، المطالب العالية : ج ۳ ص ۲۸۳ ح ۳۴۸۶ وفيهما «اُولي العلم» بدل «اُولي الأمر» ، المعجم الكبير: ج ۲۰ ص ۲۲۵ ح ۵۲۵ وفيه «أو إلى الأمير» بدل «أو لي الأمر» ، وكلّها عن معقل بن يسار ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۱۹۰ ح ۹۶۵ .

5.سبأ : ۱۸ .

6.الاجتياح : الإهلاك والاستئصال (القاموس المحيط : ج ۱ ص ۲۱۹ «الجوح») .

7.إبراهيم : ۳۷ .

8.الكافي: ج ۸ ص ۳۱۱ ح ۴۸۵ ، بحار الأنوار: ج ۴۶ ص ۳۴۹ ح ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5662
صفحه از 580
پرینت  ارسال به