361
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

شده است:
(فَجَعَلَهُمْ جُذَ ذًا إِلَّا كَبِيرًا لَّهُمْ لَعَلَّهُمْ ... .۱
همه آنها را خرد كرد ، جز بزرگ آنها را تا شايد به سراغ آن بروند)
.

سه . جدال موسى عليه السلام با فرعون‏

آيات بسيارى در قرآن ، ناظر به داستان حضرت موسى عليه السلام و مناظره ، محاجّه و جدال اَحسن آن حضرت با فرعون اند. آن حضرت هنگامى كه از سوى خداوند مأموريت يافت تا به جانب فرعون رود و او را به حق دعوت كند، چند چيز از خداوند خواست كه از جمله آنها شرح صدر و گشايش زبان بود:
(قَالَ رَبِ‏ّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى * وَ يَسِّرْ لِى أَمْرِى * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى * يَفْقَهُواْ قَوْلِى .۲
گفت : پروردگارا ، به سينه‏ام گشايش ده ، و كارم را آسان ساز ، و گره از زبانم باز كن ، تا گفتارم را بفهمند)
.
از اين آيات بر مى‏آيد كه در جدال احسن ، شخص مجادل بايد از شرح صدر و تحمل برخوردار باشد و از بيانى شيوا و دور از تعقيد و ابهام بهره برد تا تفهيم و تفّهم به خوبى صورت پذيرد و حق از باطل ممتاز گردد.
ويژگى ديگر مجادل ، گفتار نرم و رفتار ملايم است كه در آيه‏اى ديگر به آن اشاره شده است:
(اذْهَبَآ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى‏ * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى‏ .۳
به سراغ فرغون برويد ، كه او سركشى كرده است ، و با او به نرمى سخن بگوييد ، تا شايد پند گيرد و يا بيمناك شود)
.

1.انبيا : آيه ۵۸ - ۶۷ .

2.طه : آيه ۲۵ - ۲۸.

3.طه : آيه ۴۳ - ۴۴.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
360

به ياد آر هنگامى را كه او به پدر و قومش گفت : اين مجسمه‏هايى كه شما ملازم آنها شده‏ايد ، چيستند ؟)(إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ .۱
به ياد آر هنگامى را كه او به پدر و قومش گفت : چه چيزى را مى‏پرستيد ؟)

ج - جدال با ستاره‏پرستان‏

(فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ الَّيْلُ رَءَا كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّى فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ الْأَفِلِينَ * ... وَحَآجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَجُّونِّى فِى اللَّهِ وَقَدْ هَدَلنِ ... .۲
وقتى شب بر او پرده افكند ، ستاره‏اى را ديد و گفت : اين پروردگار من است . وقتى آن ستاره غروب كرد ، گفت : من غروب‏كننده‏ها را دوست ندارم ... قومش با او به احتجاج پرداختند . گفت : با من در باره خداوند محاجه مى‏كنيد ، در حالى كه خداوند مرا هدايت كرده است؟)

د - مجادله با نمرود

(أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِى حَآجَّ إِبْرَ هِيمَ فِى رَبِّهِ ... فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِى بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ ؛۳
آيا خبر نيافتى از آن كسى كه با ابراهيم در باره پروردگارش محاجّه مى‏كرد ... خداوند خورشيد را از مشرق مى‏آورد ، پس تو آن را از مغرب بياور)
.
از روشى كه حضرت ابراهيم عليه السلام در اين مجادله به كاربرده است، استفاده مى‏شود كه مجادل ، حق دارد از حجّتى به حجّت ديگر منتقل شود.۴گفتنى است كه مجادله آن حضرت در فضاى بتكده و شكستن بت‏ها و گذاشتن تبر بر دوش بت بزرگ نيز از نمونه‏هاى جدال احسن شمرده مى‏شود كه به زيبايى در آيات سوره انبيا ترسيم

1.شعرا : آيه ۷۰ - ۸۲ .

2.انعام : آيه ۷۶ - ۸۲ .

3.بقره : آيه ۲۵۸ .

4.الكشاف : ج‏۱ ص‏۳۸۸ ؛ مجمع البيان : ج‏۲ ص‏۱۶۸.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5585
صفحه از 580
پرینت  ارسال به