353
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

جدال احسن بايد با سخن مهرآميز و توأم با نرمى و وقار و آرامش ، و براى يارى حق صورت گيرد و با حجت و دليل عقل‏پسند و پرهيز از هرگونه اذيت، درشتى، خشونت و سخت‏گيرى باشد . آيات فراوانى در قرآن كريم ، از مصاديق جدال احسن اند؛ مانند:
(وَ يَقَوْمِ مَا لِى أَدْعُوكُمْ إِلَى النَّجَوةِ وَ تَدْعُونَنِى إِلَى النَّارِ .۱
اى گروه من ، چه مى‏شود كه من شما را به نجات فرا مى‏خوانم و شما مرا به آتش فرا مى‏خوانيد ؟)
.
(وَ إِنَّآ أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى‏ هُدًى أَوْ فِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ .۲
ما يا شما به طريق هدايتيم و يا در گم‏راهى آشكاريم)
.
(قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِن كَانَ مِنْ عِندِ اللَّهِ ثُمَّ كَفَرْتُم بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِى شِقَاقٍ‏بَعِيدٍ .۳
بگو : به من خبر دهيد ؛ اگر قرآن از جانب خداوند باشد ، و آن را انكار كرده باشيد ، چه كسى گم‏راه‏تر از آن كس است كه به مخالفتى دور و دراز آمده باشد)
.
در اين آيه ، به مشركان و منكرانِ وحى مى‏فرمايد: انكار شما بر پايه برهان نيست و هرگز از راه تعقل و تجربه، وحيانى نبودن آن را ثابت نكرده‏ايد. بر فرض كه ما هم دليلى از تجربه و تعقل در اثبات وحيانى بودن قرآن نداشته باشيم، اما شما مى‏پذيريد كه دست‏كم احتمال عقلانى وجود دارد كه اين كلام از جانب خدا باشد. با اين احتمال، انكار مخالفان از قوت مى‏افتد: «إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال». ابوالفتوح رازى ذيل اين آيه مى‏گويد: اين طريقى از طرق جدل است كه آن را «طريق احتياط» گويند؛۴ يعنى قرآن شما را به سوى خدا مى‏خواند و احتمال صدق اين دعوت هست، پس براى دفع ضرر محتمل بايد آن را پذيرفت.۵

1.غافر : آيه ۴۱ .

2.سبأ : آيه ۲۴ .

3.فصّلت : آيه ۵۲ .

4.روض الجنان : ج‏۱۷ ص‏۹۰.

5.دانش‏نامه قرآن : ج‏۱ ص‏۸۳۷ - ۸۳۸ .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
352

اين بحث به طور فشرده به بررسى اجمالى آياتى از قرآن كريم در اين زمينه مى‏پردازيم.

جدال احسن‏

جدال احسن يا محمود ، مناظره‏اى براى اثبات حق و نفى باطل ، وثمره آن ، رشد و هدايت است. قرآن كريم از اين قسم جدال به «جدال أحسن» ياد و به آن ترغيب كرده است:
(وَ جَدِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ .۱
با آنان به بهترين روش جدال كن)
.
(وَ لَا تُجَدِلُواْ أَهْلَ الْكِتَبِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ .۲
با اهل كتاب ، به جز با بهترين روش ممكن ، جدال مكن)
.
از مجموع آيات قرآن كريم استفاده مى‏شود كه جدال احسن ، روش انبيا عليهم السلام در دعوت به راه خدا بوده است. بر پايه آيات ۳ و ۸ حج، جدال احسن بايد آگاهانه باشد؛ زيرا جدل از روى علم، به اعتقاد حق منتهى مى‏شود و جدال بدون علم، به اعتقاد باطل مى‏انجامد.۳ در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز به جدال احسن ترغيب شده است؛ چنان كه در حكمت‏هاى منسوب به امير مؤمنان، على عليه السلام آمده است كه جوانانتان را به بحث و مجادله توصيه كنيد.۴ همچنين به فرموده امام عسكرى عليه السلام، وقتى به امام صادق عليه السلام عرض شد كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و ائمه عليهم السلام از جدال در دين نهى كرده‏اند، امام صادق عليه السلام فرمود: از جدال به طور مطلق نهى نشده، بلكه از جدال غير احسن نهى شده است؛ آن گاه امام صادق عليه السلام به آيات ۱۲۵ نحل و ۴۶ عنكبوت كه به جدال احسن ترغيب مى‏كنند، استناد كردند.۵

1.نحل : آيه ۱۲۵.

2.عنكبوت : آيه ۴۶.

3.مجمع البيان ج‏۷ ص‏۱۳۰؛ تفسير الفخر الرازى : ج‏۲۷ ص‏۲۹.

4.شرح نهج البلاغة ، ابن ابى الحديد : ج‏۲۰ ص‏۲۸۵.

5.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام : ص‏۵۲۷ ح ۳۲۲؛ بحار الأنوار : ج‏۲ ص‏۱۲۵ ح ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5537
صفحه از 580
پرینت  ارسال به