349
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

است. مشهورات ، قضايايى اند كه ميان مردم شهرت يافته‏اند و همه يا بيشتر يا گروهى از عقلا آن را پذيرفته‏اند. قضاياى مشهوره بر دو قسم اند: به معناى اعم و به معناى اخص كه توضيح آنها در علم منطق آمده است.۱مسلّمات، قضايايى اند كه به سبب توافق مردم و تسليم در برابر آنها صادق به شمار مى‏آيند؛ چه در واقع ، صادق باشند يا كاذب يا مشكوك.۲ در مباحثات و مناظرات جدلى ، اگر مراد ، اسكات خصم باشد، مسلَّمات را در استدلال به كار مى‏برند و اگر هدايت و ارشاد طرف مقابل مراد باشد، چنانچه مستعدّ درك برهان نباشد، از نزديك‏ترين راه او را به درك واقعيت قادر مى‏سازند.۳
گفتنى است در جدل، سائل تدريجاً پرسش‏هايى را پيش مى‏كشد تا در نهايت به مقصود خود كه اسكات خصم است، نزديك شود و با مهارت، مجيب را به سوى اعتراف و تسليم به مقدماتى كه مستلزم نقض وضع است سوق دهد؛ آن‏گاه با مقدماتى كه مجيب به آنها اعتراف كرده، قياسى جدلى تشكيل مى‏دهد تا به وسيله آن وضع او را نقض كند و مجيب هم مى‏كوشد تا وضع خود را از راه تشكيل قياسى از مشهوراتِ مورد قبول سائل حفظ كند و تن به الزام ندهد.۴
جدل اگر در مسير حق و متكى به منطق و براى تبيين واقعيت‏ها و ارشاد بى‏خبران باشد ، ممدوح، و چنانچه متكى به ادلّه واهى و ناشى از تعصب ، جهل و غرور، و براى اغفال صورت پذيرد، مذموم است و در قرآن كريم از هر دو مورد آن سخن به ميان آمده است.۵

1.المنطق : ص‏۳۲۵ و ۳۸۶.

2.المنطق : ص‏۳۵۱.

3.المنطق : ۳۸۶ و ۳۹۰.

4.دانشنامه جهان اسلام : ج‏۹ ص‏۷۱۰ - ۷۱۲؛ التعريفات : ص‏۸۸ ؛ الشفاء (برهان) : ج‏۳ ص‏۵۵.

5.ر. ك: بحار الأنوار : ج‏۷۰ ص‏۴۰۰.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
348

پس از ظهور آن است.۱
برخى گفته‏اند كه جدال و مراء ، بيشتر در مسائل علمى به كار مى‏روند و مخاصمه در امور دنيوى؛ در مراء ، هدف، اظهار فضل و كمال است و در جدال ، تحقير و عاجز كردن طرف مقابل؛ جدال ، در مسائل علمى و مراء ، اعم از آن است؛ مراء ، جنبه دفاعى دارد و جدال ، اعم از آن است.۲
معناى اصطلاحى جدل را مى‏توان برگرفته از معناى لغوى «بر زمين زدن» دانست؛ يعنى گويا مجادل ، بر حريف خود غلبه كرده و او را بر زمين زده است؛ نيز مى‏توان به معناى «پيچ دادن طناب» برگرداند؛ يعنى مجادل ، حريف را پيچانده و او را از رأى خود باز داشته است.۳
شايان ذكر است كه جَدَل و مشتقات آن ۲۹ بار در قرآن آمده‏اند و در معانى مجادله حق و باطل و دفاع استعمال شده‏اند. بيشتر استعمالات قرآنى جدل در مذمّت به كار رفته است.

جَدَل، در اصطلاح منطق‏

جدل در اصطلاح منطقيان ، صناعتى علمى است كه رهاورد آن توانمندى بر اقامه حجت از مقدمات مسلّم بر هر مطلوبى است. جدل بدين معنا ، داراى دو مفهوم است: ۱. مطلق و كلى كه در همه علوم به كار مى‏رود. ۲. خاص كه مراد از آن يكى از اقسام صناعات خمس منطق (برهان، خطابه، مغالطه، شعر، جدل) و از اقسام قياس است. جدل يا قياس جدلى در منطق، قياسى مولَّف از مشهورات و مسلّمات و غرض از آن الزام خصم و اسكات كسى است كه از ادراك مقدمات برهان قاصر

1.الفروق اللغوية : ص‏۱۵۸ - ۱۵۹؛ مجمع البيان ج‏۵ ص‏۲۶۷.

2.ر. ك: بحار الأنوار : ج‏۷۰ ص‏۳۹۹ - ۴۰۰.

3.ر. ك: مفردات الفاظ القرآن ص‏۱۸۹ - ۱۹۰ ماده «جدل».

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5582
صفحه از 580
پرینت  ارسال به