25
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

بر پايه بررسى‏هاى انجام شده ، منبع روايت «سبعين بطناً» ، تفسير إعجاز البيان صدر الدين قونوى (م ۶۷۱ ق) است . وى در تبيين «بطون قرآن و اسرار حروف» آورده است :
وَ مَن لا يُكشَفُ لَهُ هذا الطَّورُ لَم يَعرِف سِرَّ بُطونِ القُرآنِ الَّتي ذَكَرَها رَسولُ اللَّه صلى اللَّه عليه و آله بِقَولِه : «لِلقُرآنِ ظَهرٌ وَ بَطنٌ إلى سَبعَةِ أبطُنٍ» وَ فِى رِوايَةٍ «إلى‏ سَبعينَ بَطناً» .۱
اين شيوه براى هر كس معلوم نشود ، سرّ بطون قرآن، براى وى بر ملا نمى‏شود كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در باره آن فرموده : «قرآن، ظاهر و باطنى دارد تا هفت باطن» و در روايتى «تا هفتاد باطن» .
سيّد حيدر آملى ، از عرفاى اماميّه در قرن هشتم ، در جامع الأسرار ، ضمن اشاره به اين حديث ، به احاديث ديگرى كه بطون قرآن را «هفت صد بطن» و «هفتاد هزار بطن» مى‏دانند نيز اشاره كرده است . متن سخن او ، اين است :
وقال النبىّ صلى اللَّه عليه و آله : «إنَّ لِلقُرآنِ ظَهراً وبَطناً ، ولِبَطنِهِ بَطنٌ إلى‏ سَبعَةِ أبطُنٍ » و ورد «سَبعينَ» و «سَبعَ مِائَةٍ» و «سَبعينَ ألفٍ» و غَيرُ ذلك .۲
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «قرآن ظاهر و باطنى دارد ، و باطن آن هم باطنى دارد ، تا هفت باطن» . و «هفتاد باطن» و «هفتصد باطن» و «هفتاد هزار باطن» و جز اينها روايت شده است.

البتّه بايد توجّه داشت كه اين گونه منابع ، منابع حديثى شمرده نمى‏شوند .۳
در عين حال ، اين احتمال هم هست كه كلمه «سبعة» در هنگام رونويسى از منابع حديثى ، تصحيف شده و به «سبعين» تبديل شده باشد .

1.إعجاز البيان فى تفسير اُمّ القرآن : ص ۱۲۸ .

2.جامع الأسرار ومنبع الأنوار : ص ۵۳۰ .

3.گفتنى است كه اين گونه روايات كه در منابع متأخّر ديده مى‏شوند ، كم نيستند و در صدد هستيم كه كتابى در ارزيابى و نقد آنها ، تدوين نماييم . خواهشمند است اگر كسى در منابع حديثى كهن ، متنى يافت كه با آنچه در إعجاز البيان يا جامع الأسرار آمده است، مطابقت داشت ، نگارنده را آگاه نمايد .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
24

پژوهشى در باره شمار بَطن‏هاى قرآن‏

مشهور است كه قرآن، داراى هفتاد بطن است . ظاهراً مبدأ اين شهرت، رواياتى هستند كه در شمارى از منابع غير حديثى آمده‏اند كه در اين جا به بخشى از آنها اشاره مى‏كنيم .
در كتاب جواهر الكلام، ضمن مبحثى در باره قرآن آمده است :
همان گونه كه در روايت آمده : «هر باطنى از آن ، باطنى دارد، تا هفتاد باطن» .۱
در مقدمه تفسير الميزان نيز آمده است :
روايت‏هايى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و ائمّه اهل بيت عليهم السلام در اين خصوص، وارد شده است ، مانند اين فرمايش آنان كه : «قرآن ، ظاهرى دارد و باطنى ، و باطن آن هم باطنى دارد، تا هفت باطن » يا «تا هفتاد باطن» .۲
اين مطلب، در بسيارى از منابع غير حديثى تكرار شده است‏۳ و بلكه برخى نوشته‏ها، آن را به «بسيارى از احاديث» نسبت داده‏اند :
در احاديث فراوانى آمده است كه قرآن، هفت يا هفتاد باطن دارد .۴

1.جواهر الكلام : ج ۹ ص ۲۹۵ .

2.الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱ ص ۷ . گفتنى است كه اين روايت ، تا كلمه «هفت باطن (سبعة أبطن)» در عوالى اللآلى (ج ۴ ص ۱۰۷ ح ۱۵۹) آمده است .

3.ر . ك : تهذيب الاُصول ، جعفر سبحانى : ج ۱ ص ۵۲ ، الفصول الغروية فى الأصول الفقهية : ص ۵۸ .

4.معانى الأخبار : ص ۲۵۹ (پاورقى مرحوم استاد على‏اكبر غفّارى) .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5483
صفحه از 580
پرینت  ارسال به