و بهویژه افعال خدا و عدل الهی مطرح شده است. به دیگر سخن، حُسن و قُبح عقلی در کلام اسلامی هم به عنوان ملاکی برای داوری افعال انسان مطرح شده و هم ملاکی برای قضاوت درباره افعال الهی. از اینرو، متکلمان امامیه و معتزله، در بحث عدل که بحثی درباره افعال خداوندست و نیز در بحث نبوّت، امامت و معاد که این سه نیز افعال خداونداند، از قاعده حُسن و قُبح عقلی بهره گرفتهاند.
هرچند واژه حُسن و قُبح عقلی در قرآن نیست، اما پیشفرض بسیاری از آیات قرآن، حُسن و قُبح عقلی است. برای مثال، در آیه شریفه (هَلْ جَزاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسانُ)،۱ خداوند با استفهام تقریری میپرسد: «آیا پاداشِ نیکی، چیزی جز نیکی است؟» و پاسخ این سؤال به عقل مخاطبان واگذار میشود. اگر حُسن و قُبح عقلی انکار شود، این پرسش بیوجه خواهد بود؛ زیرا مخاطبان در پاسخ خواهند گفت: ما نمیدانیم.
تنها در اصول کافی ۳۴ حدیث درباره عقل نقل شده که از مجموع آنها میتوان حجیت عقل را استنباط کرد. برخی از این احادیث در قسمت ادله نقلی بررسی خواهد شد و در اینجا تنها به ذکر یک حدیث بسنده میشود:
امام صادق علیه السلام در روایتی شناخت حُسن و قُبح را یکی از کارکردهای عقل معرفی کرده و میفرمایند:
إِنَّ أوّل الْأُمُورِ ومَبْدَأَهَا وقُوَّتَهَا وعِمَارَتَهَا الَّتِی لَا ینْتَفَعُ بِشَیءٍ إِلَّا بِهِ الْعَقْلُ الَّذِی جَعَلَهُ اللّه زِینَةً لِخَلْقِهِ ونُوراً لَهُمْ فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وأَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وأَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وأَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ وأَنَّهُ الْبَاقِی وهُمُ الْفَانُونَ واسْتَدَلُّوا بِعُقُولِهِمْ عَلَى مَا رَأَوْا مِنْ خَلْقِهِ مِنْ سَمَائِهِ وأَرْضِهِ وشَمْسِهِ وقَمَرِهِ ولَیلِهِ ونَهَارِهِ وبِأَنَّ لَهُ ولَهُمْ خَالِقاً ومُدَبِّراً لَمْ یزَلْ ولَا یزُولُ وعَرَفُوا بِهِ الْحَسَنَ مِنَ الْقَبِیحِ