در نظر گرفت. معنای دهم دیدگاه مختار است:
۱. ملائمت با طبع و منافرت با طبع؛
۲. موافقت با غرض و مخالفت با غرض (مصلحت طبق یک معنا)؛ ۱
۳. موافقت با سود و زیان واقعی (مصلحت طبق معنای دیگر)؛ ۲
۴. صفت کمال و نقص؛
۵. اعتبار انسان یا قرارداد انسانها بر اساس چهار معنای قبل؛
۶. امر و نهی شارع؛
۷. استحقاق مدح و ذم نزد انسانها بر اساس شش معنای قبل؛
۸. استحقاق مدح و ذم به صورت مطلق که شامل انسان و خدا میشود؛
۹. ضرورت اخلاقی؛
۱۰. سزاوار فعل یا ترک بودن.
هفت معنای نخست، مورد پذیرش اشاعره، فلاسفه، معتزله و امامیهاند. همه قبول دارند که انسانها برخی چیزها را به خاطر ملائمت یا منافرت با طبعشان، خوب یا بد میدانند؛برای مثال، وقتی هوا خیلی سرد است، میگویند: هوا بد است؛ یا وقتی هوا ملائم است میگویند: هوا خوب است. همچنین انسانها کارهایی را که در راستای اغراض آنهاست، یا به سودشان است، خوب میدانند، مثل کشتن دشمن برای دفاع از کشور و کارهایی را که در این راستا نیست، بد میدانند؛ کمالی مانند علم را خوب میدانند و نقصی چون جهل را بد میدانند. انسانها این سه نوع خوب و بد را اعتبار میکنند و حتی گاه به صورت قانون در میآورند. متدینان، افعالی مانند نماز و روزه را که شارع بدانها امر کرده، خوب میدانند و افعال مورد نهی مثل ربا را بد میدانند. در نهایت، انسانها افرادی را که افعال خوب به معانی مذکور را انجام