۱.۴.(وَالَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوها وَأَنابُوا إِلَى اللّه لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذینَ هَداهُمُ اللّه وَأُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ)۱
تعبیر (فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)، دلالت میکند که بشارت، در مورد پیروی کردن و عمل بر طبق بهترین مطلب است و فرض آیه این است که انسانها، خوب بودن برخی افعال و حتی بهتر بودن برخی افعال خوب نسبت به دیگر افعال خوب را درک میکنند و از اینرو، به کسانی که بر اساس همین درکشان عمل میکنند، بشارت میدهد. تعبیر (أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ) در انتهای آیه نیز دلالت دارد که تبعیت کنندگان از احسن و بهترین کار، صاحبان عقل و کسانی که عقل خود را به کار میبرند و از عقل پیروی میکنند، هستند. علّامه طباطبایی هم مطلب اخیر را بیان کردهاند.۲
در ادامه، دیدگاه برخی مفسّران دیگر را ذکر میکنیم:
شیخ طوسی در توضیح این آیه، میگوید: مراد از احسن، چیزی است که نزد عقل و شرع، اولویت انجام یافته است:
(فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)إنما قال «أحسنه» ولم یقل حسنه لأنه أراد ما یستحق به المدح والثواب ولیس كل حسن یستحق به ذلك، لان المباح حسن ولا یستحق به مدح ولا ثواب والأحسن الأولى بالفعل فی العقل والشرع.۳
علّامه شعرانی، در توضیح این آیه، میگوید:
آیه را به هرچه تفسیر كنند، دلالت دارد بر آنكه عقل آدمى حُسن وقبح افعال را فى الجمله ادراک مىكند وگرنه خداوند او را به متابعت چیزىكه ادراك