چون افعال فی حد ذاته فرقی با هم ندارند و این استفهام لغو و بیمعنا میشد.
۱.۳.(أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ)۱
طبرسی در تفسیر این آیه میگوید: استفهامِ به کار رفته در آیه توبیخی است. مقصود از «بر» در آیه ایمان به حضرت محمد صلی الله علیه و الهاست و علمای یهود به این دلیل در این آیه مورد توبیخ قرار گرفتهاند که مردم را به ایمان تحریک کرده بودند،۲ ولی خود از ایمان به حضرت سر باز زدند و اگر در آیه توبیخ نسبت به افلاتعقلون صورت گرفته است، یعنی چرا نمیفهمید که آن چه انجام میدهید از منظر عقل قبیح است.
هذه الآیة خطاب لعلماء الیهود وكانوا یقولون لأقربائهم من المسلمین أثبتوا على ما أنتم علیه ولا یؤمنون هم والألف للاستفهام ومعناه التوبیخ والمراد بالبر الإیمان بمحمد صلی الله علیه و الهوبخهم اللّه تعالى على ما كانوا یفعلون من أمر الناس بالإیمان بمحمد صلی الله علیه و الهو ترك أنفسهم عن ذلك … وقوله «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» أ فلا تفقهون أن ما تفعلونه قبیح فی العقول.۳
توضیح این که تعبیر «افلا تعقلون» که استفهامِ توبیخی است، بیانگر این مطلب است که عقل درک میکند که امر کردن دیگران به کاری و عمل نکردن به آن قبیح است و وقتی عقل این مطلب را درک کرد، ولی به مقتضای درک عقلش عمل نکرد و عالم بیعمل شد، باید توبیخ شود.