همان افسانههاى خرافى پيشينيان است»).
این آیات نشان میدهند که کافران چگونه تلاش میکنند تا در محیط بازی باقی بمانند. آنان ابتدا ادعای شک را مطرح میکنند، سپس برای اعتقاد خود شبهدلیل میتراشند و پس از آن تلاش میکنند ادعای پیامبران را اسطوره و از نظر معرفتشناختی غیر قابل اعتماد جلوه دهند. قرآن در آیات دیگری به مجادله آنان تصریح کرده است.۱ به این ترتیب، برخی از فعالیتهایی که در حیطه قواعد این محیط قابلیت انجام دارند، معرفتشناختی و برخی دیگر غیر معرفتیاند. مهمترین فعالیتهای نوع معرفتشناختی یا شبهه معرفتی آنان در قرآن را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- توسل به جدل و مغالطه به جای علم؛
- آشکار ساختن برخی علوم در مقابل پنهان ساختن علوم دیگر؛
- پراکنده کردن علوم الهی پیشین و استفاده انتخابی از آنها؛
- ایجاد شبهه و تردید معرفتشناختی در میان مردم.
کافران همچنین در محیط بازی فعالیتهای غیر معرفتی نیز انجام میدهند که میتوان مهمترین آنها را در موارد زیر خلاصه کرد:
- اتهامزنی به پیامبران؛
- تحقیر پیامبران و استهزای مؤمنان؛
- تحریک احساسات مردم؛
- انکار دعوت پیامبران؛
- پافشاری بر اعتقادت خود و رد صریح دعوت پیامبران.
نکته حائز اهمیت در این فعالیتها آن است که بر پایه آیات قرآن، کافران