85
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

کافران کسانی بودند که تردید داشته‏اند.۱

روشن است که مرحوم طبرسی شک را نوعی تردید روان‏شناختی معنا کرده است‏؛ به این معنا که کافران در مورد دین پیامبر اضطراب نفس داشته‏اند و برای آنکه ساختار آیه توجیه‏پذیر باشد، ناچار به تقدیر در معنا شده است.

علامه طباطبایی تحلیل دیگری از شک در آیه ارائه کرده است:

و معناى جمله (إِنْ كُنْتُمْ فِي شک مِنْ دِينِي) اين است كه اگر شما در دين من، يعنى آن روشی که می‏پیمایم و بر آن استقامت می‏ورزم، شک داريد. شک كردن انسان در دين ديگرى و در روشی كه او براى خود برگزيده، شک در این است که «آيا او بر دين خود پابرجا می‏ماند و استقامت می‏ورزد؟». مشركين در دين پیامبر طمع داشتند و اميدوار بودند كه بتوانند پیامبر را از دعوتش منصرف كنند و در نتيجه خود را از دعوت او به توحيد و ترک خدايان رها کنند. با در نظر داشتن اين زمينه، معناى آيه این‏گونه مى‏شود که اگر شما شک داريد در اينكه خود من بر اين دينى كه شما را به آن مى‏خوانم استقامت مى‏كنم يا نه يا شک داريد در اينكه دين من چيست و انگيزه و ريشه اصلى دعوتم را نفهميده‏ايد، من به طور روشن براى شما بيان مى‏كنم‏.۲

در بیان علامه شک اولاً امری معرفت‏شناختی دانسته شده، ثانیاً تردید در آن برجسته شده است. ابن‏عاشور به معنای «من» در آیه توجه می‏کند:

و «مِن» في قوله: مِنْ دِينِي‏ للابتداء المجازي، أي شک آت من ديني و هو ابتداء يؤول إلى معنى السببية، أي إن كنتم شاكين شكا سببه ديني، أي يتعلق بحقيته، لأن الشک يحمل في كل مقام على ما يناسبه‏.۳

1.. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۲۱۰.

2.. طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن، ج‏۱۰، ص۱۳۱.

3.. ابن‏عاشور، التحرير و التنوير، ج‏۱۱، ص ۱۸۸.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
84

خداوند تردیدی به خود را نداده بودند؛ اما قصد تسلیم نیز نداشتند. با این حال، پیامبران تسلیم نشدن کافران را تردید در نظر گرفته‏اند تا حجت بر آنان تمام شود، به همین دلیل از واژه شک استفاده کرده‏اند. بنابراین، تردید در اعتقاد از معنای تسلیم نشدن گسترش می‏یابد.

گسترش نمونه اولیه به تردید اعتقادی

در بسیاری از آیات مولفه تردید در پیش نمونه به تردید اعتقادی گسترش یافته است.

(قُلْ يَا أَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى شَكٍّ مِّن دِينِى فَلَا أَعْبُدُ ٱلَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَ لَٰكِنْ أَعْبُدُ ٱللَّهَ ٱلَّذِى يَتَوَفَّاكُمْ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ؛۱

بگو: «اى مردم اگر در عقيده من شک داريد، من آنهايى را كه جز خدا مى‏پرستيد، نمى‏پرستم. تنها خداوندى را پرستش مى‏كنم كه شما را مى‏ميراند و من مأمورم كه از مؤمنان باشم).

فخر رازی اعتقاد دارد که ظاهر آیه این است که چون کافران دین پیامبر اسلام را نشناخته بودند، پیامبر برای معرفی به کافران، اموری از دین را که شامل توحید عبادی بوده بیان کرده است.۲ بر این اساس، شک در این آیه امری معرفت‏شناختی را شامل می‏شود که به معنای جهل گرفته شده است و معنای تردید در کار نیست. مرحوم طبرسی به معنای روان‏شناختی در شک توجه کرده، می‏نویسد:

گفته شده زمانی که کافران اعتقادی به دین پیامبر نداشته‏اند، چگونه قرآن از آن با عنوان شک یاد کرده است. جواب آن سه وجه دارد: یکی اینکه تقدیر آیه این‏گونه است که هرکس در امر من شک دارد، حکمش این است. دوم اینکه کافران به دلیل اضطرابی که هنگام ورود آیات در نفسشان احساس کردند در حکم شاک قرار گرفته‏اند، سوم اینکه در میان

1.. سوره یونس، آیه ۱۰۴.

2.. فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج۱۷، ص۳۰۸.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18491
صفحه از 416
پرینت  ارسال به