75
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

نمی‏شوند: «و قال في قول آخر: إن الشكّ عبارة عن اعتقادين متعاقبين لا يتصور الجمع بينهما».۱ بر این اساس همواره اعتقاد به یک امر مساوی با اعتقاد نداشتن به مقابل آن خواهد بود. بنابراین، در معنای شک معنای تردید وجود نخواهد داشت؛ زیرا اعتقاد به یک امر تا زمانی که اعتقاد به آن وجود دارد، مخالف تردید است. ملا صالح مازندرانی نیز در این باره می‏نویسد:

و الشكّ‏ هو عدم قبول ما ذكر... و قيل: المراد بالتسليم هنا الإذعان و التصديق‏ القلبي و فيه أنّ التسليم بهذا المعنى هو العلم و قد مرّ ذكره سابقا و على ما ذكرنا لا قصور فيه أصلا لأنّ هنا ثلاثة أشياء مترتّبة الأوّل العلم بصدق قول اللّٰه و قول الرّسول، الثاني ما ينشؤ من هذا العلم و هو الرضا بقولهما، الثالث ما ينشؤ من الرّضا و هو قبول قولهما.۲

با این بیان، تسلیم پس از دو مرحله علم و رضایت حاصل می‏شود. بنابراین، می‏توان عکس فرآیند ایجاد تسلیم را در مورد شک صادق دانست؛ به این ترتیب که شک را در مرحله سوم دانست که بر این اساس یا در مرحله اول یعنی علم، مشکلی رخ می‏دهد و پیامد آن شک یعنی عدم تسلیم و اذعان قلبی خواهد بود، یا مرحله دوم اشکال پیدا می‏کند، یعنی علم به حقیقت حاصل می‏شود، ولی به سبب اینکه رضایت قلبی وجود ندارد، شک، به معنای عدم تصدیق، رخ می‏دهد. معنای عدم تسلیم را می‏توان در آیات قرآن نیز مشاهده کرد.

در توضیح بیشتر باید یادآور شویم که یکی از ملاک‏های تعیین معنای پیش‏نمونه، برتری در شبکه معنایی است. مراد از این ملاک، معنایی است که معمولاً متفاوت با معانی دیگر به کار رفته است؛ یعنی از میان معانی متفاوت یک واژه یک یا چند معنا بیشتر استعمال شده باشند. بر پایه این ملاک، از پانزده

1.. آمدی، ابکار الافکار فی اصول الدین، ج۱، ص۱۱۳.

2.. مازندرانی، شرح أصول الكافي، ج‏۱، ص ۳۱۱.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
74

که نمی‏توان این معنا را یکی از مؤلفه‏های معنایی مفهوم شک در نظر گرفت، بلکه باید آن را اثر شک دانست. همین استدلال در مورد ریب نیز جاری است. بنابراین مؤلفه روان‏شناختی را باید از معنای شک خارج دانست و حتی اگر مشکلات مؤلفه روان‏شناختی را در معنای ریب نادیده بگیریم و فرض کنیم مفهوم اضطراب نفس در برخی استعمالات قرآنی وجود دارد، نمی‏توان این مفهوم را در تشکیل معنای پیش‏نمونه لحاظ کرد و حداکثر باید آن را در مفاهیم گسترش‏یافته جست.

مفهوم عدم تصدیق قلبی

از مفاهیم قرآنی که می‏تواند پایه ثابت مؤلفه‏های معنایی واژه شک از دیدگاه قرآن باشد، معنای اعتقاد یا پذیرش یک نظر است. بیشتر مصادیق شک که در قرآن استفاده شده‏اند، از این مؤلفه برخوردارند. در روایت جنود عقل و جهل نیز شک در مقابل تسلیم قرار گرفته است.۱ ملا صالح مازندرانی در ذیل این روایت چنین آورده است:

(و التسليم و ضدّه الشكّ) التسليم بذل الرضا بقبول قول اللّٰه تعالى و فعله و قول الرّسول و أوصيائه و أفعالهم علیهم السلام و تلقيها بالبشر و طلاقة الوجه و إن لم يكن موافقا للطبع و لم يعلم وجه المصلحة و هو من فروع العدالة و علامة الإيمان... و الشكّ‏ هو عدم قبول ما ذكر‏.۲

روایت مذکور و بیان ملا صالح به روشنی نشان می‏دهند که از دیدگاه روایات و متکلمان، مؤلفه عدم تصدیق در معنای شک لحاظ شده است. متکلمان در چگونگی نپذیرفتن یک اعتقاد از سوی شاک دیدگاه‏های متفاوتی ارائه کرده‏اند. آمدی نقل کرده که ابوهاشم جبایی شک را دو اعتقاد می‏‏داند که با یکدیگر جمع

1.. كلينى، الكافي، ج۱، ص۴۶.

2.. مازندرانی، شرح أصول الكافي، ج‏۱، ص ۳۱۰.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18167
صفحه از 416
پرینت  ارسال به