73
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

برای شک اثبات نمی‏کنند. تنها در آیاتی که این واژه با ریب همنشین شده، می‏توان این احتمال را بررسی کرد که آیا این همنشینی برای نشان دادن وجود مؤلفه حالت روان‏شناختی در شک رخ داده است یا خیر. در چنین صورتی، با ملاک روابط یک معنا با معانی دیگر، حالت نفسانی و روان‏شناختی در مفهوم شک وارد می‏شود.

آیاتی که در آنها شک و ریب همنشین شده‏اند، به هفت مورد محدود می‏شوند که فراز (وَ إِنَّهُمْ لَفي‏ شَكٍ‏ مِنْهُ مُريبٍ) عبارت اصلی را تشکیل می‏دهد و سایر آیات با تفاوت‏های اندکی جانشین‏های آن محسوب می‏شوند.

بررسی لغوی معنای ریب نشان می‏دهد که بیشتر لغت‏دانان ریب را به همان معنای شک دانسته‏اند.۱ یکسان دانستن معنای ریب و شک شاهد بر آن است که آنان معنای دیگری - چه روان‏شناختی و چه معرفت‏شناختی - افزون بر معنای شک برای ریب معتقد نیستند. برخی از لغت‏دانان تهمت را نیز در معنای ریب آورده‏اند۲ و برخی معنای ظن را در معنای ریب وارد و وجه افتراق شک و ریب دانسته‏اند.۳ روشن است که با توجه به این معانی، مؤلفه روان‏شناختی در معنای ریب وجود ندارد. تنها منبعی که مؤلفه‏ای روان‏شناختی در معنای ریب را وارد دانسته، الطراز الاول است:

«الرَّيْبُ‏: قلقُ النفسِ و اضطرابُها، ثُمّ استُعمِلَ في مطلقِ الشكِّ أو مع تهمةٍ».۴

الطراز الاول اضطراب نفس را در مورد شک نیز آورده است. توضیح داده شد

1.. فراهیدی، العين، ج‏۸، ص ۲۸۷؛ ابن‏درید، جمهرة اللغة، ج‏۱، ص ۳۳۲؛ ازهری، تهذيب اللغة، ج‏۱۵، ص۱۸۲؛ ابن‏سیده، المحيط في اللغة، ج‏۱۰، ص ۲۶۶؛ جوهری، الصحاح، ج‏۱، ص۱۴۱، ابن‏فارس، معجم مقاييس اللغه، ج‏۲، ص ۴۶۳.

2.. ابن‏درید، جمهرة اللغة، ج‏۱، ص ۳۳۲؛ جوهری، الصحاح، ج‏۱،ص ۱۴۱.

3.. ابن‏سیده، المحكم و المحيط الأعظم، ج‏۱۰، ص ۳۰۷.

4.. مدنی، الطراز الأول، ج‏۲، ص ۹۳.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
72

كتاب آسمانى را مى‏خواندند بپرس، به يقين «حق» از طرف پروردگارت به تو رسيده است؛ بنابراين، هرگز از ترديدكنندگان مباش).

بر اساس این آیه باید شک را تردید در درستی یا نادرستی یک امر معرفتی در نظر گرفت. از شواهد در این معنا این است که در آیه سؤال و پرسش مطرح شده و پرسش در امور معرفتی کاربرد دارد. همچنین برای رفع این شک امری معرفت‏شناختی آورده شده است. (لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ) خبری است که در پاسخ به شک آمده است. با توجه به اینکه مسیرپیما در شک، در این آیه مردم‏اند، نمی‏توان فراز (لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ) را امری غیر خبری و انشایی (تأکید) در نظر گرفت، بلکه باید آن را به گونه معرفت‏شناختی تحلیل کرد. بدین ترتیب، تردید در شک به دو موضع بازمی‏گردد: تردید در تسلیم تردید در شناخت.

مؤلفه حالت روان‏شناختی

برخی از لغت‏شناسان معنای روان‏شناختی را در مفهوم شک معتبر دانسته‏اند و اضطراب نفس و قلب را در معنای شک وارد کرده‏اند؛۱ اما حقیقت آن است که با هیچ یک از ملاک‏های تعیین معنای پیش‏نمونه نمی‏توان حالت‏های نفسانی و روانی را در معنای شک وارد دانست، مگر اینکه مراد این دسته از لغت‏شناسان از این مفاهیم روان‏شناختی را همان مؤلفه تردید بدانیم که در این صورت نمی‏توان آن را یک امر روان‏شناختی به شمار آورد. ممکن است اضطراب نفس و قلب اثر و نتیجه شک در شک کننده باشد، امّا اولاً این اضطراب نفسانی نتیجه شک خواهد بود، نه مفهوم آن و ثانیاً شک به این سبب که بر دلیلی معرفت‏شناسانه و قانع‏کننده استوار نیست در شاک به وجود می‏آید و ارتباطی با مفهوم آن ندارد. بررسی آیات قرآن در مفهوم شک نیز معنای روان‏شناختی را

1.. مدنی، الطراز الاول، ج۲، ص۹۳؛ مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۶، ص۱۲۷.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18059
صفحه از 416
پرینت  ارسال به