387
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

فهرست منابع و مآخذ

قرآن کریم، ترجمه آیت اللّٰه مکارم شیرازی.

۱. آخوند خراسانی، محمدکاظم بن‏حسین، کفایة الاصول، قم مؤسسه آل البیت علیه السلام، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.

۲. آل یس، جعفر، الفارابی فی حدوده و رسومه، بیروت: انتشارات عالم الکتب، چاپ اول، ۱۴۰۵ق.

۳. آلوسی، محمد بن‏عبداللّٰه، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، تحقیق علی عبدالباری عطیة، بیروت: دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۵ق.

۴. آمدی، سیف‏الدین، ابکار الافکار فی اصول الدین، قاهره: دارالکتب، ۱۴۲۳ق.

۵. ابن سینا، حسین بن‏عبداللّٰه، الشفاء، قم، مکتبة آیة اللّٰه المرعشی، ۱۴۰۴ ق.

۶. ابن‌ شعبه حرانی، حسن بن‏علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، تحقیق و تصحیح علی‏اکبر غفاری، قم: انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۰۴ق.

۷. ابن‏ابی‏حاتم، عبدالرحمان بن‏محمد، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق اسعد محمد طیب، ریاض: مکتبة نزار مصطفی الباز، ۱۴۱۹ق..

۸. ابن‏اثیر، عزالدین، الجامع الکبیر فی صناعة المنظوم من الکلام و المنثور، تحقیق عبدالحمید هنداوی، قاهره: دار الآفاق العربیة، ۲۰۰۷ م.

۹. ابن‏جزری، محمد بن‏احمد، التسهیل لعلوم التنزیل، تحقیق عبداللّٰه خالدی، بیروت: دار الارقم بن‏ابی‏الارقم، چاپ اول، ۱۴۱۶ق.

۱۰. ابن‏جوزی، عبدالرحمان بن‏علی، زاد المسیر فی علم التفسیر، تحقیق عبدالرزاق مهدی، بیروت: دارالکتب العربی، ۱۴۲۲ق.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
386

صورتی که با پذیرش و تسلیم همراه نشود در حقیقت جهل است و تنها در صورتی معرفت خواهد بود که ملازم با پذیرش باشد. چنین معنایی را البته نباید بعید شمرد و با واقعیت خارجی ناسازگار دانست؛ زیرا تعاریف و اصطلاحات بازبسته اعتبارند و قرآن تلفیق ایمان و شناخت را در مفاهیم درجات معرفت معتبر می‏داند و برای تعبیر از ایمان بدون شناخت و نیز معرفت بدون ایمان از مجموعه واژگانی دیگری بهره می‏برد.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18104
صفحه از 416
پرینت  ارسال به