که امتراء با شک همنشین شده، در همنشینی با علم نیز آمده است. به این ترتیب، امتراء باید از معنایی برخوردار باشد که بتواند با دو حوزه مقابل (علم و شک) جمع شود و این حوزه در قرآن تنها میتواند حوزه ایمان باشد.
در فرازهای پایانی آیات ۱۰۴ سوره یونس و ۶۲ سوره هود عنصر عبادت در ارتباط با عناصر سازنده شک قرار گرفته است:
(فَلا أَعْبُدُ الَّذينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ أَعْبُدُ اللَّهَ الَّذي يَتَوَفَّاكُمْ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ؛
من آنهایی را که جز خدا میپرستید نمیپرستم تنها خداوندی را پرستش میکنم که شما را میمیراند و من مأمورم که از مؤمنان باشم).
(أَ تَنْهانا أَنْ نَعْبُدَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا وَ إِنَّنا لَفي شَكٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ مُريبٍ؛
آیا ما را از پرستش آنچه پدرانمان میپرستیدند نهی میکنید در حالی که ما در مورد آنچه به سوی آن دعوتمان میکنی در شک و تردید هستیم).
عبادت همواره یکی از عناصر شبکه قالبی ایمان بوده که نشان میدهد ایمان در عناصر سازنده شک در قرآن حوزه غالب را تشکیل میدهد. افزون بر این، در آیه اول امر به ایمان در مقابل شک قرار داده شده که بیانگر تأثیرپذیری شک از عنصر ایمان است. همچنین در آیه دوم واژهای از خانواده ریب (مریب) آمده که، چنانکه در فصل ریب گذشت، دارای مفهوم مرکزی اتهام است و این معنا امری معرفتشناختی شمرده نمیشود؛ اما با حوزه ایمان در تعامل است. در آیات دیگر حوزههای کفر، هدایت و ضلالت با شبکه شک رابطه برقرار کردهاند:
(جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرَدُّوا أَيْدِيَهُمْ في أَفْواهِهِمْ وَ قالُوا إِنَّا كَفَرْنا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ؛۱