بر اساس یک تصویر ساخته نمیشوند، بلکه قواعد خاصی در ساخت آنها دخالت دارند. این انگارهها شامل عناصر و ویژگیهای گزارهایاند که با دانش فرهنگی ما ارتباط دارند؛ مانند دانش واقعی یا گزارهای سفارش دادن غذا.
- استعاره و نگاشتهای مبدأ و مقصد: در استعارهها نگاشتهایی که میان مبدأ و مقصد برقرار میشوند باعث معنادار شدن جمله میشوند.
- مجاز شامل کلیشههای اجتماعی، سرمشق، نمونه بارز و محیط.
- نمادپردازی یا نظریه قالب: همانگونه که در نظریه قالب واژهها نمادهایی محسوب میشوند که یک قالب معنایی را شکل میدهند، در انگارههای شناختی آرمانی نیز واژهها نمادهایی به شمار میروند که انگاره شناختی را شکل میدهند.
در سازماندهی انگارههای شناختی واژگان معرفتی در قرآن باید این پنج اصل سازماندهی در آیات قرآن بررسی شوند.
معمولاً یک مفهوم حسی زمینهساز واژههای انتزاعی است. بنابراین، هر یک از یقین، اطمینان، ظن، شک یا ریب از بسترسازی حسی برخوردارند. هدف از بررسی سازماندهی قرآن به انگارههای شناختی آرمانی در موضوع یقین، ظن، شک و واژههای همبسته آنها این است که بدانیم کدام یک از واژههای مذکور در بسترسازی خود اتکای بیشتری بر امور معرفتی یا ادراکات حسی، به عنوان مبدأ انتزاع، دارند. به این منظور نمونهای از استعاره مفهومی در واژه ظن بررسی میشود:
(وَ إِنَّ الظَّنَ لا يُغْني مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).۱
این آیه در حقیقت جنبه سلبی استعاره مفهومی «علم مال است» را به تصویر میکشد. دارایی انسان را از دیگران بینیاز میکند. حتی در صورتی که