345
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

بخش چهارم:

جمع‏بندی

مقوله‏بندی مراتب معرفت در قرآن


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
344

(مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ).۱

انتساب اطمینان معرفت‏شناختی به قلب نشان می‏دهد که قلب افزون بر کارکرد عاطفی، از کارکرد معرفت‏شناختی نیز برخوردار است. شاید در میان معارف فقط اطمینان به دو منبع استناد یافته باشد. اطمینان همان‏گونه که به قلب نسبت داده شده، به نفس نیز انتساب یافته است. به دو گونه اطمینان به نفس انتساب یافته است: ۱. انتساب به جزء اصلی ماهیت انسان و ۲. انتساب به تمام ماهیت انسانی، شامل بدن و فرابدن.

1.. سوره نحل، آیه ۱۰۶.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18137
صفحه از 416
پرینت  ارسال به