333
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

اطمینان در این آیه یک امر معرفت‏شناختی شمرده می‏شود؛ به دلیل آنکه ابراهیم علیه السلام در حقیقت در اصل زنده کردن مردگان ابهام نداشت بلکه در کیفیت خلقت ابهام معرفتی داشت و ابهام معرفتی در کیفیت فقط با آگاهی حاصل می‏شود. بر اساس روایتی از امام رضا علیه السلام ذیل این آیه، ابراهیم علیه السلام از یقین معرفتی برخوردار بود و با این حال درخواست اطمینان معرفت‏شناختی کرد. به این ترتیب، اطمینان معرفت‏شناختی از مرتبه یقین فراتر می‏رود. در فصل یقین اشاره شد که برخی از امور یقینی از طریق استدلال عقلانی حاصل می‏شوند. سیاق این آیه که اطمینان معرفتی را بر رؤیت بنا نهاده است نشان می‏دهد که ابراهیم علیه السلام از یقین معرفت‏شناختی مبتنی بر استدلال عقلانی برخوردار بوده است. بنابراین، اطمینان در این آیه از یقین معرفت‏شناختی حاصل از استدلال عقلانی فراتر خواهد بود. روایت دیگری از امام هشتم علیه السلام بر معرفت‏شناختی بودن اطمینان ابراهیم دلالت می‏کند:

۰.عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ لِإِبْرَاهِيمَ علیه السلام‏ أَوَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَ‏ قَلْبِي‏ أَكَانَ فِي قَلْبِهِ شَكٌّ قَالَ لَا كَانَ عَلَى يَقِينٍ وَ لَكِنَّهُ أَرَادَ مِنَ اللَّهِ الزِّيَادَةَ فِي يَقِينِهِ.۱

برداشت صفوان از لیطمئن قلبی، وجود شک معرفتی در قلب ابراهیم بوده

1.. برقی، المحاسن، ص۲۴۶.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
332

اطمینان روان‏شناختی حاصل از منبع غیرمعرفتی می‏شود.

اطمینان معرفت‏شناختی در قرآن

یکی از سطوح مشخص‏بودگی اطمینان در قرآن اطمینان معرفت‏شناختی است. این سطح در آیه ۲۶۰ سوره بقره دیده می‏شود:

(وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَ‏ قَلْبي‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ؛

و [ياد كنيد] هنگامى كه ابراهيم گفت: «پروردگارا، به من نشان ده كه مردگان را چگونه زنده مى‏كنى؟» [خدا] فرمود: «آيا [به قدرتم نسبت به زنده كردن مردگان‏] ايمان نياورده‏اى؟» گفت: «چرا؛ ولى [مشاهده اين حقيقت را خواستم‏] تا قلبم آرامش يابد». [خدا] فرمود: «پس چهار پرنده بگير و آنها را [براى دقت در آفرينش هر يک‏] به خود نزديک كن، و [بعد از كشتن، ريز ريز كردن و مخلوط كردنشان به هم‏] بر هر كوهى [در اين منطقه‏] بخشى از آنها را قرار ده، سپس آنها را بخوان كه شتابان به سويت مى‏آيند؛ و بدان كه يقيناً خدا تواناى شكست‏ناپذير و حكيم است»).

بر اساس این آیه، ابراهیم علیه السلام در صحنه جا دارد و ناظر خارجی محسوب نمی‏شود، بلکه واسطه فرآیند آفرینش پرندگان می‏شود. همان‏طور که در نمابرداری اطمینان گذشت، ابزار مشاهده در این آیه یکی از حواس ظاهری انسان است و اطمینان به دست آمده از تحلیل و استنتاج عقلی حاصل نشده است.۱

1.. علامه طباطبایی در مورد اینکه اطمینان درخواست شده از سوی ابراهیم علیه السلام یک بیان استدلالی نبوده چنین نگاشته است: «ابراهيم خليل علیه السلام از خداى تعالى درخواست ديدن زنده نمودن را كرد، نه بيان استدلالى؛ زيرا انبيا و مخصوصاً پيغمبرى چون ابراهيم علیه السلام مقامشان بالاتر از آن است كه معتقد به قيامت باشند، در حالى كه دليلى بر آن نداشته و از خدا درخواست دليل كنند، چون اعتقاد به يک(( امر نظرى و استدلالى احتياج به دليل دارد، و بدون دليل، اعتقاد تقليدى و يا ناشى از اختلال روانى و فكرى خواهد بود، در حالى كه نه تقليد لايق به ساحت پيغمبرى چون آن جناب است و نه اختلال فكرى، علاوه بر اينكه ابراهيم علیه السلام سؤال خود را با كلمه «كيف) ادا كرد، كه مخصوص سؤال از خصوصيات وجود چيزى است، نه از اصل وجود آن. وقتى شما از مخاطب خود مى‏پرسيد كه "آيا زيد را همراه ما ديدى؟" سؤال از اصل ديدن زيد است و چون مى‏پرسى"زيد را چگونه ديدى؟" سؤال از اصل ديدن نيست، بلكه از خصوصيات ديدن و يا به عبارت ديگر، ديدن خصوصيات است‏»؛ (طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۶۷).

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18369
صفحه از 416
پرینت  ارسال به