(الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ الْقُلُوبُ؛
[بازگشتگان به سوى خدا] كسانى [هستند] كه ايمان آوردند و دلهايشان به ياد خدا آرام مىگيرد. آگاه باشيد؛ دلها فقط به ياد خدا آرام مىگيرد).
این آیه از دو بخش تشکیل شده و دو نمابرداری نیز به تصویر کشیده شده است. در بخش اول آیه (الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ) مسیرپیما (قُلُوبُهُمْ) و (ذِكْرِ اللَّهِ) مرزنما است. قلوب هم به دلیل جایگاه مسیرپیمایی و هم به دلیل تقدیم بر مرزنما جایگاه اولیه را در کلام دارد. به این ترتیب، مراد از این ساختار تأکید بر اطمینان قلب است و (ذِكْرِ اللَّهِ) جایگاه ثانویه را دارد؛ اما در بخش دوم (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ الْقُلُوبُ) قصد خداوند برجسته ساختن نقش «ذِكْرِ اللَّهِ» بوده، از این رو آن را در صدر قرار داده است. بنابراین، معنای آیه با توجه به تأکید آن در بخش اول چنین است: کسانی که ایمان آوردهاند و اطمینان یافته قلوب آنان با ذکر خدا. در بخش دوم نیز تأکید بر ذکر خدا است؛ ذکر خدا است که اطمینان میدهد بر قلوب.
سهم اطمینان در نمابرداری معرفت در قرآن
در سه آیه اطمینان از حوزه معرفتشناختی نمابرداری شده است؛ از جمله آیه ۲۶۰ سوره بقره:
(وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَ قَلْبي قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ؛
و [ياد كنيد] هنگامى كه ابراهيم گفت: «پروردگارا، به من نشان ده كه مردگان را چگونه زنده مىكنى؟» [خدا] فرمود: «آيا [به قدرتم نسبت به زنده كردن مردگان] ايمان نياوردهاى؟» گفت: «چرا؛ ولى [مشاهده اين