323
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

فصل دوم:

اطمینان

اطمینان در لغت

لغت‏شناسان در مورد معنای اطمینان تقریباً اتفاق دارند و تنها در موارد جزئی اختلافاتی میان آنها دیده می‏شود. معنای مورد اتفاق آنان آرامش و سکون است.۱ برخی آن را مطلق سکون معنا کرده‏اند۲ و برخی اطمینان را به معنای آرامش و سکون پس از اضطراب شناسانده‏اند. برای مثال، راغب در معنای آن نوشته است: «الطُّمَأْنِينَةُ و الِاطْمِئْنَانُ‏: السّكونُ بعد الانزعاج».۳ به این اساس اطمینان را باید فقط یک حالت روان‏شناختی محض دانست. از موارد اختلافی لغت‏شناسان در معنای اطمینان اختلاف در منبع این آرامش است. برخی مانند خلیل فراهیدی، اطمینان را به قلب و نفس نسبت داده‏‏اند۴ و برخی آن را فقط

1.. برای نمونه نک: فراهیدی، العين، ج‏۷، ص۴۴۲؛ ابن‏درید، جمهرة اللغة، ج‏۲، ص۱۰۸۹؛ ازهری، تهذيب اللغة، ج‏۱۳، ص۲۵۳؛ صاحب بن‏عباد، المحيط في اللغة، ج‏۹، ص۱۹۳؛ جوهری، الصحاح، ج‏۶، ص۲۱۵۸؛ ابن‏فارس، معجم مقاييس اللغه، ج‏۳، ص۴۲۲.

2.. اطْمَأَنَ‏ الرَّجُلُ، و اطْمَأَنَ‏ قَلْبُهُ، و اطمَأَنَّتْ‏ نفسُهُ إذا سَكَنَ و اسْتَأْنَسَ؛ (فراهیدی، العین،، ج۷، ص۴۴۲).

3.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۵۲۴؛ همچنین نک: مصطفوی، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏۷، ص۱۴۷.

4.. فراهیدی، كتاب العين، ج‏۷، ص۴۴۲؛ همچنین ازهری، تهذيب اللغة، ج‏۱۳، ص۲۵۳.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
322
  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18207
صفحه از 416
پرینت  ارسال به