و محصل المعنى على ما يعطيه المطابقة بين السؤال و الجواب: هو رب السماوات و الأرض و ما بينهما التي تدل بوجود التدبير فيها و كونه تدبيرا واحدا متصلا مرتبطا على أن لها مدبرا - ربا - واحدا على ما يراه الموقنون السالكون سبيل اليقين من البرهان و الوجدان.۱
در آیه پیش فرعون از موسی علیه السلام میپرسد که رب العالمین کیست و موسی علیه السلام پاسخ میدهد: «پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است، اگر اهل یقین هستید». بنابراین، اهل يقين در این آیه کسانیاند كه از راه برقراری ارتباط در تدبير آسمانها و زمین استدلال میکنند كه همه عالم یک پروردگار دارد. به عبارت دیگر، رب العالمين كسى است كه اهل يقين، وقتى به آسمانها و زمين و آنچه ما بين آن دو است مىنگرند و نظام واحد را در آنها مىبينند به ربوبیت او بر همه آنها يقين پيدا مىكنند. این یقین، همانطور که نشان داده شد، بر اساس استدلال عقلانی حاصل میشود. بنابراین، آیات فوق تلاش میکنند معرفتی در انسان ایجاد کنند که حاصل یک استدلال عقلانی است. استدلالی که مبتنی بر برقراری رابطه میان اجزای هستی و نتیجهگیری یک فاعل و تدبیرکننده است. بر این اساس، نخستین معنای یقین معرفت حاصل از تأمل عقل از طریق ادراک حسی و مشاهده واقع است. در این معنا خبری از سکون نفسانی در معنای یقین نیست؛ همچنین عوامل نفسانی دیگری در بین نیستند.
لایه دیگر یقین وجود ادراک حسی و وجدان نتیجه بدون هیچگونه تلاش و استدلال عقلانی است. این معنا نیز در قرآن با واژه «موقنین» آمده است:
(وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ؛۲
و اينچنين ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نشان داديم تا اهل يقين گردد).