313
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

استفاده کرده است. این تعبیر به آن معنا است که انسان در تمام مراحل - از اولین مرحله کسب معرفت تا دست‏یابی به یک معرفت زوال‏ناپذیر که نتیجه آن اطمینان روان‏شناختی است - در یقین به سر می‏برد. به عبارت دیگر، ممکن است انسان ایمان داشته باشد و حتی عمل صالح نیز انجام دهد، اما از یقین به معنای پیش‏نمونه‏ای آن برخوردار نباشد؛ قرآن به این افراد نیز موقن اطلاق کرده است. این نشان می‏دهد که یقین در قرآن دارای لایه‏های گوناگونی است که به شکل شباهت خانوادگی با معنای پیش‏نمونه یا با یکدیگر رابطه دارند.

لایه‏های معنایی یقین در قرآن

یکی از لایه‏های قرآنی یقین همان معرفت و اعتقاد حاصل از استدلال عقلانی است. این لایه در دو آیه‏ که یقین با صیغه اسم فاعل (موقنین) آمده، دیده می‏شود:

(قالَ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنينَ‏؛۱

(موسى) گفت: «پروردگار آسمان‏ها و زمين و آنچه ميان آن دو است، اگر اهل يقين هستيد»).

(رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنينَ‏؛۲

(همان) پروردگار آسمانها و زمين و آنچه در ميان آنهاست، اگر اهل يقين هستيد).

در آیه اول خطاب موسی علیه السلام به فرعون و اطرافیان وی بوده که هیچ اعتقادی به ربوبیت الهی نداشتند و تنها به منظور کسب معرفت پرسش‏هایی مطرح کرده‏ بودند. علامه طباطبایی در تفسیر رابطه آیه پیش و این آیه آورده است:

1.. سوره شعرا، آیه ۲۴.

2.. سوره دخان، آیه ۷.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
312

دیدگاه آیات قرآن با واقعیت تطابق تام دارد. آیه‏های مختلفی که در موضوع یقین نازل شده‏اند همواره یقین را در موضوعاتی به کار برده‏اند که از دیدگاه قرآن وقوع حتمی دارند و جهت مقابل آنها هیچ‏گاه به یقین منتسب نشده است. ویژگی دیگر یقین اعتقاد و ایمان است. در تمام آیات مربوط به یقین‏داران، این افراد انسان‏هایی مؤمن و معتقد یاد شده‏اند؛ کسانی که اعتقادی محکم دارند و بر اساس آن اعمال صالح نیز انجام می‏دهند. همچنین‏ باید اشاره کنیم که یقین امری نفسانی به شمار می‏رود؛ اما هیچ‏گاه به قلب، یا عقل یا سایر منابع معرفت نسبت نیافته است. با وجود این، ویژگی سکون نفس در مفهوم پیش‏نمونه یقین دیده نمی‏شود. بر این اساس، ویژگی‏هایی که در نمونه اولیه یقین در قرآن وجود دارند، عبارت‏اند از: معرفت، مطابقت با واقع، همراهی با اعتقاد و ایمان. بنابراین، در تعریف نمونه اولیه یقین باید آن را معرفتی زوال‏ناپذیر تعریف کرد که از طریق ادراکات حسی و تأمل عقلانی به واسطه نفس حاصل می‏شود و همواره مطابق با واقع است و شخص تعیین کننده به آن ایمان دارد. این تعریف تقریباً با باور صادق موجه همساز است. البته این پیش‏نمونه یقین است و با توجه به ژله‏ای بودن تعریف در معناشناسی شناختی در لایه‏های بعدی، ممکن است برخی از این ویژگی‏ها حذف و ویژگی‏های دیگری برجسته یا افزوده شوند.

شبکه شعاعی یقین در قرآن

با نگاه به آیات یقین می‏توان یقین را شامل یک فرآیند معرفت‏شناختی - ایمانی دانست که شبکه معنایی یقین را شکل می‏دهند. به‏ویژه در نمابرداری فعلی از یقین، فرآیندی به تصویر کشیده می‏شود که بر اساس آن یقین دارای مراحل و مراتب است. به همین دلیل قرآن از واژه «یوقنون» به معنای یقین ورزیدن بسیار

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18140
صفحه از 416
پرینت  ارسال به