307
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

مخاطب آیات جانشین نیز مؤمنان‏اند باید مؤلفه اعتقادی یقین را مفروض دانست. به بیان دیگر، می‏توانیم به دلیل نسبت جانشینی، نوعی معنای معرفت‏شناختی را در یقین فرض بگیریم، اما سیاق آیات یقین وجود مؤلفه اعتقاد را در مفهوم یقین نشان می‏دهند.

ویژگی‏های روان‏شناختی یقین

برخی از لغت‏دانان و فیلسوفان برای یقین ویژگی‏هایی مربوط به نفس در نظر گرفته‏اند و این ویژگی‏ها را، که معمولاً آرامش و طمأنینه نفسانی دانسته‏اند، در مفهوم یقین وارد کرده‏اند. برای مشخص شدن پذیرش یا عدم پذیرش این ویژگی‏ها از سوی قرآن آیات را در دو مورد کیف نفسانی بودن یقین و مؤلفه اطمینان نفسانی بررسی می‏کنیم.

کیف نفسانی

برخی از دانشمندان علم اصول در تعریف قطع موضوعی، قطع را یکی از کیفیات نفسانی دانسته‏اند. به اعتقاد آنان یک از مؤلفه‏های یقین مؤلفه‏ای روان‏شناختی است که عبارت از صفتی نفسانی است که پایه اعتقاد جزمی قاطع را تشکیل می‏دهد. به بیان دیگر، یقین علمی است که به همراه آن حالتی روانی مبنی بر سکون نفس بر آن علم وجود دارد و به دلیل همین ویژگی نفسانی است که شخص قاطع، اعتقاد جزمی بر امری به دست می‏آورد. از آنجا که این دسته از اصولیان این صفت نفسانی را نظیر ترس و حزن دانسته‏اند مشخص می‏شود که بنا بر اصطلاح فلاسفه، یقین نیز یک کیف نفسانی است؛ بنابراین، یقین یک امر روان‏شناختی است. به این معنا که مفهوم یقین همان مفهوم علم است، به اضافه این ویژگی که انسان درباره این علم آرامش خاطر دارد؛ همان


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
306

ما آیات آفاق و انفس را می‏آوریم تا روشن شود که قرآن حق ‏است).

(لا إِكْراهَ‏ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي؛۱

در قبول دين اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى روشن شده است‏).

در آیه اخیر روشن‏شدگی رشد از گمراهی، بیان دیگری از علم را به تصویر می‏کشد. در آیه ۲۵۹ سوره بقره به تصریح تبین به جای علم به کار رفته است.

و بر اساس آن می‏توان گفت که جوهر علم، تبین است:

(فَلَمَّا تَبَيَّنَ‏ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير؛

هنگامی که برای او تبین حاصل شد، گفت می‏دانم خدا بر هر چیزی توانا است).

با پذیرفتن تفاوت‏های علم و تبیین روشن می‏شود که تبیین یک فرآیند صرفاً معرفتی است. به این ترتیب، اگر مفهوم یقین در این آیات یک مفهوم معرفت‏شناختی باشد، این پرسش مطرح می‏شود که چگونه نشانه‏ها برای کسانی که از دلالت دالّ بر مدلول اطلاع دارند، تبیین می‏شوند. این نکته نشان می‏دهد که یقین در مفهوم خود مؤلفه‏ای غیر معرفتی دارد که برخی افراد به دلیل برخورداری از آن موقن نامیده شده‏اند. این افراد نیاز به علم دارند و با بیان نشانه‏ها از جانب خداوند به معرفت مورد نیاز دست می‏یابند. تقسیم علم به معرفت اجمالی و تفصیلی نیز راه‏گشا نیست؛ زیرا هیچ یک از لغت‏دانان و معرفت‏شناسان یقین را علم اجمالی معنا نکرده‏اند. اگرچه واژگان جانشین یقین در آیات متناظر، واژگانی معرفت‏شناختی‏اند (یعلمون و یعقلون۲)، به دلیل آنکه

1.. سوره بقره، آیه۲۵۶.

2.. نظیر (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ) (سوره حدید، آیه۱۷)؛ (هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ‏ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ) (سوره یونس، آیه۵).

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18154
صفحه از 416
پرینت  ارسال به