تحلیل آیات بهره گرفتهایم که بیشترین نتایج را در بر داشته باشند و برای تعریف یک نظام معرفتی در موضوع مراتب معرفت، کارایی بیشتری از خود نشان دهند. همچنین ممکن است برخی از شکلهای قواعد معناشناسی شناختی کمتر در آیات قرآن در موضوع مراتب معرفت دیده شوند؛ برای مثال، ممکن است استعارههای مفهومی در واژه ریب در آیات قرآن کمتر به چشم آیند، بنابراین از بررسی آیات ریب در این قاعده خودداری خواهد شد یا به صورت مختصرتر بحث خواهد آمد و بیشتر قواعدی مطرح میشوند که در نتیجهگیری کلی در موضوع پژوهش و شناسایی نظام معرفتی قرآن کمک بیشتری میکنند.
نتایج روشی
به خدمت گرفتن روشهای بدیع معناشناسی در متون دینی نتایج عمدهای در پی خواهد داشت. استفاده از دانش معناشناسی برای مطالعه متن، نوعی استقلال در برداشت نظریات و دیدگاههای نهفته در متن را در پی دارد که نتیجه آن جلوگیری از تحمیل نظریههای رقیب بر متن خواهد بود. تفاسیر قرآن با رویکردهای فلسفی، کلامی و عرفانی نشان میدهد تا چه اندازه علوم دیگر، که ساز کار مطالعه مربوط به خود را دارند، بر متون دینی و دیدگاههای مستخرج از آن سایه افکندهاند. این اتفاق سبب شده که قرآن - که به اقرار همه اندیشمندان مسلمان برخوردار از جهانبینی خاص خود در مباحث هستیشناختی، معرفتشناختی و انسان شناختی است - تحت تأثیر جهانبینیهای دیگر قرار گرفته است.
وظیفه محققان متون دینی همواره استخراج نظامهای معرفتی از متون دینی بوده؛ اما این وظیفه به دلیل ناآشنایی با روشهایی که بتوانند چنین نظامهایی را از متن قرآن و روایات استخراج کنند، عقیم مانده است. در دوران معاصر و با گسترش دانش معناشناسی خلأ روشی استنباط جهانبینی متون مرتفع شده