یک معنا و برخی اسم مصدر را دال بر حدث دانستهاند،-البته به واسطه دلالت بر مصدر. ۱ بنابراین، به حاصل و نتیجهای که از حصول حدث به وجود میآید، حاصل مصدر گفته میشود. سؤالی که در موضوع یقین در قرآن مطرح میشود این است که یقینِ اسمی بر فرآیند حصول و حدث دلالت میکند یا حاصل آن است. برای پاسخ به این سؤال باید آیاتی که در آنها یقین به صورت مصدری آمده، بررسی شوند. از جمله:
(وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ؛۲
و پروردگارت را عبادت كن تا يقين [مرگ] تو فرا رسد).
(حَتَّى أَتانَا الْيَقينُ؛۳
تا زمانى كه مرگ ما فرا رسيد).
مفسران یقین در این دو آیه را بر اساس روایاتی از پیامبر،۴ به مرگ تفسیر کردهاند.۵ برخی از مفسران نیز نصرت الهی را مصداق یقین دانستهاند.۶ همانگونه که روشن است یقین در این دو آیه به مصادیق ارجاع داده شدهاند.
1.. ابنعقیل، شرح ابنعقیل، ج۲، ص۹۸.
2.. سوره حجر، آیه۹۹.
3.. سوره مدثر، آیه ۴۷.
4.. این روایات را اهل سنت ذکر کردهاند و مفسران شیعه نیز بر اساس این روایات همین تفسیر را پذیرفتهاند؛ اما در برخی روایات شیعه یقین در این آیات به فرارسیدن قیام قائم؟عج؟ تفسیر شده است؛ (نک: فرات کوفی، تفسیر فرات کوفی، ص۵۱۴؛ عاملی، اثبات الهداة الی النصوص والمعجزات، ج۵، ص۱۹۴).
5.. برای نمونه نک: طبرسی، مجمع البيان فى تفسير القرآن، ج۶، ص۵۳۴؛ فخر رازی، مفاتيح الغيب، ج۱۹، ص ۱۶۶؛ طبری، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج۱۴، ص۵۲؛ ابنعطیه اندلسی، المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز، ج۳، ص۳۷۶؛ زحیلی، التفسير المنير فى العقيدة و الشريعة و المنهج، ج۱۴، ص۷۴؛ شیخ طوسی، التبيان فى تفسير القرآن، ج۶، ص۳۵۶.
6.. و الْيَقِينُ: المقطوع به الذي لا شكّ فيه و هو النصر الذي وعده اللّٰه به؛ (ابنعاشور، التحرير و التنوير، ج۱۳، ص۷۳).