265
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

فصل اول:

یقین

مقدمه

معرفت‏شناسان معاصر بر اساس مبانی منطقی و فلسفی، یقین را امری صرفاً معرفت‏شناختی تحلیل می‏کنند و در موارد بسیاری یقین را با علم و معرفت یکسان دانسته‏اند.۱ تعریف مشهوری که معرفت‏شناسان از معرفت ارائه می‏کنند نیز با یقین فلسفی سازگار است. معرفت‏شناسان معرفت را «باور صادق موجه»۲ به شمار می‏آورند که به شناسای یقین فلسفی بسیار نزدیک است. این تعریف جز آنکه با تبیین معرفت‏شناسان از یقین متناسب است، با سایر مراتب معرفت سازگاری ندارد. در تعریف معرفت از باور استفاده شده که معادل آن در تبیین یقین فلسفی، اعتقاد جزمی به شمار می‏رود. همچنین به جای مؤلفه صدق در معرفت، در تعریف یقین عنوان مطابقت با واقع یا نفس الامر گنجانده شده است.۳ مؤلفه توجیه در معرفت‏شناسی معاصر سومین رکن معرفت به

1.. فعالی، درآمدی بر معرفت‏شناسی دینی و معاصر، ص۱۰۳.

2.. حسین زاده، پژوهشی تطبیقی در معرفت‏شناسی معاصر، ص۵۱.

3.. توضیح این مطلب در ادامه خواهد آمد ولی برای مطالعه در این باره می‏توانید نک: قطب الدین الرازی، تحریر القواعد المنطقیة فی شرح الرسالة الشمسیه؛، ص۴۵۸.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
264
  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18209
صفحه از 416
پرینت  ارسال به