فصل اول:
یقین
مقدمه
معرفتشناسان معاصر بر اساس مبانی منطقی و فلسفی، یقین را امری صرفاً معرفتشناختی تحلیل میکنند و در موارد بسیاری یقین را با علم و معرفت یکسان دانستهاند.۱ تعریف مشهوری که معرفتشناسان از معرفت ارائه میکنند نیز با یقین فلسفی سازگار است. معرفتشناسان معرفت را «باور صادق موجه»۲ به شمار میآورند که به شناسای یقین فلسفی بسیار نزدیک است. این تعریف جز آنکه با تبیین معرفتشناسان از یقین متناسب است، با سایر مراتب معرفت سازگاری ندارد. در تعریف معرفت از باور استفاده شده که معادل آن در تبیین یقین فلسفی، اعتقاد جزمی به شمار میرود. همچنین به جای مؤلفه صدق در معرفت، در تعریف یقین عنوان مطابقت با واقع یا نفس الامر گنجانده شده است.۳ مؤلفه توجیه در معرفتشناسی معاصر سومین رکن معرفت به
1.. فعالی، درآمدی بر معرفتشناسی دینی و معاصر، ص۱۰۳.
2.. حسین زاده، پژوهشی تطبیقی در معرفتشناسی معاصر، ص۵۱.
3.. توضیح این مطلب در ادامه خواهد آمد ولی برای مطالعه در این باره میتوانید نک: قطب الدین الرازی، تحریر القواعد المنطقیة فی شرح الرسالة الشمسیه؛، ص۴۵۸.