261
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

در این باره داریم و به هیچ وجه یقین نداریم»).

در این آیه کافران در مورد قیامت اظهار بی‏اطلاعی می‏کنند و تنها چیزی که در مورد قیامت احتمال می‏دهند، یک ظن است. از آنجا که ظن در این آیه در مقابل یقین قرار گرفته، روشن می‏شود که مراد از ظن نبود دلیل عقلانی نوعی، - به معنای استدلال عقلانی یا دلیل مستند بر حواس ظاهری است. ارائه مفهوم یقین در باب استفعال - که معنای اصلی آن طلب است - نیز شاهد آن است که کافران ادعا می‏کردند آنچه پیامبران در تأیید سخنان خود ارائه می‏دهند، دلیل نوعی نیست؛ زیرا تکیه بر ابزار (حواس ظاهری) فرآیند نوعی (تأمل و استدلال عقلانی) ندارد. استفاده از صیغه جمع در آیه نیز شاهد دیگری است که بر نوعی بودن مراد کافران صحه می‏گذارد.

ظن مورد توجه قرآن به اصول اعتقادات و غیر آن اختصاص ندارد و آیات ظن، هم در حجیت و هم در عدم حجیت آن، فراگیر است و شامل اصول اعتقادات و غیر آن می‏شود.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
260

اختصاص به ظانی پیدا می‏کند که اماره برای وی حاصل شده است.

تأکید می‏کنیم که ظن در قرآن به معنای علم یا شبهه علمی است که علت آن امری شخصی است که قابلیت عمومی سازی ندارد. این دلیل شخصی بر نفس اتکا دارد. اگر اتکای آن بر امّارگی و هوس‏آلودگی نفس باشد، مذموم و اگر بر ابعاد اطمینان‏بخش یا قوای علمی نفس (نظیر علم اعطایی الهی، مانند علم تعبیر خواب) متکی باشد، حجت خواهد بود.

از دیدگاه قرآن، حجیت ظن بستگی به دلیل یا اماره‏ای دارد که ظن از آن حاصل می‏شود. در صورتی که دلیل ظن امری باشد که برای شخص علم بیاورد، ظن حاصل از آن حجیت خواهد داشت و در غیر این صورت شبه‏علم یا غیر علمی خواهد بود.

همچنین باید تأکید کنیم که ظن در قرآن به هیچ عنوان به معنای احتمال راجح نیامده است. به همین دلیل نمی‏توان آیات ظن در قرآن را اصل اولیه در عدم حجیت ظن دانسته و به آنها استناد کرد.

ظن از حواس ظاهری به دست نمی‏آید؛ یعنی علمی که از اماره ظنی حاصل می‏شود، از طریق تأثیر مستقیم رؤیت، سمع، بصر، لامسه و سایر حواس ظاهری بر منابع معرفتی، شامل عقل، قلب و نظایر آن، حاصل نمی‏شود. به همین دلیل در آیه زیر ظن در مقابل یقین قرار گرفته است:

(وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما نَدْري مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُ‏ إلَّا ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنينَ؛۱

و هنگامی که گفته می‏شد «وعده خداوند حق است و در قیامت هیچ شکی نیست» شما می‏گفتید «ما نمی‏دانیم قیامت چیست؟ ما تنها گمانی

1.. سوره جاثیه، آیه ۳۲.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18302
صفحه از 416
پرینت  ارسال به