27
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

دست آوریم. در فصل دوم نیز به همین ترتیب ابتدا واژه‏های ریب، مریه، زعم و حسبان در لغت و بیان مفسران را می‏آوریم و در ادامه به صورت مختصر آیات حاوی واژه‏های هم‏بسته شک را تحلیل معناشناختی می‏کنیم. بخش دوم مربوط به واژه ظن است. با توجه به اینکه این واژه بازتاب گسترده‏ای در اصول فقه یافته، افزون بر بررسی لغوی، منطقی و تفسیری آن، مباحث معناشناختی علم اصول فقه نیز در مورد این واژه مطرح و آیات دربردارنده این واژه با روش معناشناسی تحلیل می‏شوند. بخش سوم نیز شامل دو فصل یقین و اطمینان است. در این بخش نیز، به همان ترتیبی که در فصل ظن عمل شده، ابتدا مباحث معنایی در علوم لغت، منطق، فلسفه و اصول فقه درباره یقین مطرح می‏شوند، و سپس آیات قرآن در موضوع یقین با نگاه معناشناختی مطالعه می‏شوند. در فصل اطمینان، ابتدا بر اساس قواعد معناشناسی، مصادیق اطمینان در قرآن استخراج و پس از آن آیات از لحاظ مفهوم‏سازی تحلیل می‏شوند. در نهایت، نتایج کلی تحلیل آیات قرآن در بخشی با عنوان مقوله‏بندی مراتب معرفت در قرآن تنظیم شده است. در این بخش، جایگاه هر یک از واژه‏های مراتب معرفت در نسبت با یکدیگر و در نسبت با نظام معرفت‏شناسی قرآنی مشخص می‏شود با این توضیح که این جایگاه بر اساس الگوی مقوله‏بندی منطق ارسطویی تنظیم نشده، بلکه از الگوی مقوله‏بندی شناختی بهره برده شده و نتایج عمدتاً متفاوتی نیز به دست آمده است.

بیان این نکته ضروری است که با توجه به گستردگی نظریه‏های معناشناسی شناختی و همچنین گستردگی موضوع مراتب معرفت و فراوانی آیات در این موضوع، امکان به‏کارگیری تمام قواعد معناشناسی شناختی وجود نخواهد داشت. بنابراین، تا جایی که امکان داشته باشد از قواعدی در زمینه معناشناسی شناختی در


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
26

منطق‏دانان و معرفت‏شناسان ظن را معرفت پنجاه درصدی می‏دانند و در قرآن، با دسته‏های مختلفی از آیات در مفهوم ظن رو به روییم. آیاتی در قرآن وجود دارند که مفسران نتوانسته‏اند درباره آنها اظهار نظر صریح داشته باشند. یقین، شک، احتمال راجح، اعتقاد یقینی و غیر یقینی، قابل اعتماد و غیر قابل اعتماد از جمله مفاهیمی‏اند که در معنای آیات ظن بیان شده‏اند. این برداشت‏ها تا چه اندازه با مراد جدی خداوند سازگارند؟

نظیر چنین اتفاقی در معنای شک رخ داده است. کتاب‏های لغت در بیان معنای شک به همین مقدار بسنده کرده‏اند. که شک را در مقابل یقین معرفی کنند. ریب، مریه، زعم، حسبان و سایر واژگان هم‏بسته نیز در قرآن نه جایگاهشان در معرفت‏بخشی چندان مشخص شده و نه نحوه ارتباطشان با یکدیگر. به همین جهت، این اثر که در حوزه معرفت‏شناسی قرآن‏بنیاد قرار می‏گیرد، تلاش می‏کند از طریق تحلیل خود آیات قرآن به پرسش‏های بالا پاسخ دهد. در نهایت این اثر با تشریح معنای واژگان مراتب معرفت در متن قرآن، از طریق یک روش تحلیل متنی و بیان رابطه این مراتب با یکدیگر قصد دارد جایگاه مراتب معرفت را در نظام معرفت‏شناسی قرآن‏بنیان، تحت عنوان مقوله‏بندی مراتب معرفت در قرآن، به تصویر کشد و بخشی از معرفت‏شناسی مبتنی بر متون دینی را ترسیم کند.

بخش‏های اصلی این نوشتار بر اساس همان ترتیبی تدوین یافته‏اند که عموماً در معرفت‏شناسی معاصر تنظیم می‏شوند. بخش اول شامل دو فصل واژه شک و فصل واژه‏های هم‏بسته آن است. در فصل اول پس از نگاهی مختصر به مفهوم‏شناسی شک در علوم لغت، منطق و فلسفه، با روش معناشناسی وارد آیات قرآن می‏شویم و تلاش خواهیم کرد تا مفهوم‏سازی قرآن از واژه شک را به

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18527
صفحه از 416
پرینت  ارسال به