شدهاند. از این رو و به دلیل آنکه در این اثر معناشناسی روش بررسی است، آنها را توضیح ندادهایم. البته در برخی از قواعد که ابهام داشتند، برای آنکه خواننده در جریان تحلیلها قرار بگیرد، توضیحات مختصری آوردهایم و خوانندگان محترم را برای مطالعه بیشتر در مورد معناشناسی به آثاری که در این موضوع نگارش یافتهاند، ارجاع میدهیم. از مهمترین آثار در معناشناسی میدانهای معنایی کتابهای خدا و انسان در قرآن اثر توشیهیکو ایزوتسو، میدانهای معنایی در کاربست قرآنی نگاشته محمد رکعی و شعبان نصرتی و بیولوژی نص اثر علیرضا قائمینیا است.
ساختار پژوهش
مفاهیم، تعاریف و ویژگیهای خاصی از واژههای مراتب معرفت در علوم لغت، منطق و اصول فقه بر اساس روش اجتهادی یا استقرایی ارائه شدهاند که استعمال این معانی برای واژههای مراتب معرفت در قرآن نیاز به بررسی متنی دارد. برای مثال - آیا یقین، که از واژههای کلیدی علم و معرفت به شمار میرود، به یک حالت روانشناختی اطلاق میشود به این معنا که آن را ظنون متراکمی بدانیم که در مفهومش حالت آرامش و سکون در نظر گرفته شده است - یا این مفهوم تنها بر یک حالت ذهنی دلالت میکند؟ قرآن چه چشماندازی از مفهوم یقین را نشان داده است؟
کتابهای لغت اطمینان را به معنای آرامش و سکون پس از اضطراب معنا کردهاند. بر این اساس، اطمینان در انسان یک حالت روانشناختی محض خواهد بود؛ اما آیا اطمینان معرفتشناختی نیز وجود دارد؟ دیدگاه قرآن درباره آن چیست؟
همچنین لغتدانان ظن را هم به معنای شک و هم به معنای یقین دانستهاند.