245
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

آیه پیشین از استدلال کسانی که از جهاد در راه خدا سرباز زدند سخن می‏گوید:

(سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ‏ مِنَ الْأَعْرابِ شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا فَاسْتَغْفِرْ لَنا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ في‏ قُلُوبِهِم‏؛۱

به زودى بازنهاده‏شدگان از باديه‏نشينان عرب (كه در حديبيه با تو شركت نكردند)، به تو خواهند گفت: «(محافظت) اموال و كسان ما، ما را مشغول كرد، پس براى ما آمرزش طلب». آنها به زبان‏هايشان چيزى را مى‏گويند كه در دل‏هايشان نيست).‏

بر اساس این آیات سوره فتح نیز ظانین استدلالی برای تخلف از جهاد مطرح می‏کنند که قرآن آن را دروغ می‏داند و دلیل واقعی آنان را امری نفسانی معرفی می‏کند. متعلَّق ظن در این آیات بازنگشتن پیامبر و مؤمنان از جهاد و از بین رفتن آنان بوده که برای این متعلق دلیل عقلانی یا شرعی آورده نمی‏شود. عبارت (وَ زُيِّنَ ذلِكَ في‏ قُلُوبِكُمْ) نشان می‏دهد که اماره این ظن امری نفسانی و تزیین نفس بوده است. بدین ترتیب، خلاصه ویژگی‏های دلیل امر ظنی از دیدگاه قرآن در این آیه از قرار زیر است.

- دلیل ظن یک برهان یا استدلال عقلانی یا شرعی نیست؛

- دلیل ظن منتسب به نفس و حالت درونی افراد است؛

- این ظن نیز با واسطه از یک واقعه خارجی و اوضاع و شرایط محیطی نشئت گرفته است.

جمع بندی

با بررسی آیات قرآن در دلیل یا اماره ظن به این دیدگاه نزدیک می‏شویم که در پیش‏نمونه این مفهوم در قرآن آنچه بیش از هر ویژگی دیگری دخالت دارد، ویژگی

1.. سوره فتح، آیه ۱۱.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
244

باید بررسی کنیم که ویژگی‏های دلیل این ظن در این آیه چیست. نخستین ویژگی این دلیل این است که یک حالت تنگنای اجتماعی یا محیطی سبب ضیق و تنگی نفسانی شده و دلیل مباشری این ظن در حقیقت ضیق نفسانی است. متعلَّق این ظن (لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إلَّا إِلَيْهِ) در این آیه نیز منتسب به یک برهان عقلی یا شرعی۱ نشده، بلکه به یک حالت نفسانی تعلق گرفته است و دلیل غیر مباشری آن اوضاع و شرایط خارجی است. دوم اینکه ظن مذکور در آیه مطابق با واقع است، برخلاف ظنون منفی در قرآن که به طور معمول با واقع مطابقت ندارند. بنابراین، ویژگی‏های دلیل این ظن را نیز باید به نحو زیر خلاصه کرد:

- دلیل آن یک برهان عقلی یا نقلی و شرعی نیست؛

- دلیل آن امری منتسب به نفس و حالتی روانی است؛

- این دلیل از اوضاع و شرایط خارجی حاصل شده است؛

ویژگی‏های فوق در اکثر آیاتی که ظن در آنان استعمال شده دیده می‏شوند. نمونه دیگری از این آیات را از نظر می‏گذرانیم:

(بَلْ ظَنَنْتُمْ‏ أَنْ لَنْ يَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَ الْمُؤْمِنُونَ إِلى‏ أَهْليهِمْ أَبَداً وَ زُيِّنَ ذلِكَ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ ظَنَنْتُمْ‏ ظَنَ‏ السَّوْءِ وَ كُنْتُمْ قَوْماً بُوراً؛۲

(عذر واقعى شما در ترک جهاد آن نبود) بلكه گمان كرديد كه ديگر اين پيامبر و مؤمنان هرگز به سوى كسان خود باز نمى‏گردند (و به دست كفار قريش كشته مى‏شوند)، و اين (گمان باطل) در دل‏هايتان آراسته گرديد و گمان بد برديد (كه خدا پيامبرش را يارى نخواهد نمود) و گروهى فاسد و مستحق هلاكت بوديد).

1.. البته متعلق این ظن دارای برهان عقلی و شرعی است؛ اما اشخاصی که در این آیه از آنان سخن به میان آمده این متعلق را از راه برهان عقلی یا شرعی به دست نیاوره‏اند.

2.. سوره فتح، آیه ۱۲.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18412
صفحه از 416
پرینت  ارسال به