241
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

از این گمان مسلمانان با عنوان ظن یاد کند. ویژگی‏های این شبه‏استدلال را می‏توان چنین بیان کرد:

الف - این ظن یک برهان عقلی نیست و همان‏گونه که بیان شد، میان شرط و جواب آن ملازمه عقلی برقرار نیست. به عبارت دیگر، مسلمانان به دلیل اینکه خود را در معرض کشته شدن دیدند، حکم کردند که پیروزی با آنان نخواهد بود.

ب - حکم مذکور یک حکم نوعی به شمار نمی‏رود؛ به این معنا که اوضاع و شرایطی که سبب صدور این حکم و به‏تبع آن حصول چنین ظنی شده، برای بیشتر عقلا ایجاد نمی‏شود، بلکه یک حالت روانی و شخصی سبب آن شده، بنابراین شخصی است. قرآن با بیان اینکه گروهی از مسلمانان (وَ طائِفَةٌ) دچار این ظن شده‏اند، اشاره می‏کند که این دلیل نوعی نیست.

پ - قرآن عامل ایجاد این حکم را در ابتدای آیه آورده است: (وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ). این تعبیر نشان می‏دهد که در دلیل این ظن اهتمام به نفس، که نوعی هوی محسوب می‏شود، انگیزه اصلی حکم و ظن حاصل شده از آن است. به عبارت دیگر، در این حکم ترس بر جان، که حالتی روانی است، چنین ظنی را ایجاد کرده است.

ت - قید ظن جاهلی نشان می‏دهد که دلیل این حکم یک امر شرعی نیست، بلکه در تضاد با شرع و علم الهی است. این گروه از مسلمانان به دلیل رسوخ نکردن ایمان و معرفت در دل‏هایشان، یک شبه‏دلیل را جایگزین دلیل عقلی یا شرعی کرده‏اند. باید اذعان کنیم که این گروه از منافقان نبوده‏اند که اساساً ایمان نداشته باشند، بلکه از مسلمانان بوده‏اند که ترس آنان را به شک در حق بودن وعده الهی وا داشته است.

ث - برتری این حالت در ظانین در آیه بسیار شدید نشان داده شده، به


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
240

ظانین ایجاد شده بود و آن را بیان نمی‏کردند، ولی در نفس و ذهن خود می‏پروراندند. استدلالی که قرآن از آن پرده برمی‏دارد، چنین بوده است: (لَوْ كانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا)؛ اگر (وعده‏ها راست بود و) براى ما از اين امر (پيروزى) چيزى بود ما در اينجا كشته نمى‏شديم. در دلیل فوق نکات زیر وجود دارد:

- این دلیل از یک شرط و عقد سببیت و مسببیت میان دو جمله حاصل شده است؛

- لو شرطیه بر سه امر دلالت می‏کند: عقد سببیت و مسببیت، زمان گذشته و امتناع سبب؛۱

- در جمله شرطیه با لو گاهی بین دو جزء ارتباط مناسبی تصور می‏شود و گاه ارتباط مناسبی یافت نمی‏شود؛۲

- ارتباط مناسب یا عقلانی است یا شرعی؛۳

- منشأ این دلیل اتفاقات و موقعیت خارجی است.

با توجه به ویژگی‏های فوق، این استدلال نوعی مغالطه محسوب می‏شود؛ زیرا نه ارتباط مناسب عقلانی میان دو جزء آن برقرار است و نه ارتباط شرعی. علامه طباطبایی در این باره می‏فرماید:

و هذا أعني قولهم: (لَوْ كانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا) ترجيح في هيئة الاستدلال، و لذلک أبدوا قولهم الأول للنبي صلی الله علیه و آله و أخفوا قولهم الثاني لاشتماله على ترجيح الكفر على الإسلام.۴

جدای از اینکه ظن در این آیه غیر حق نامیده شده، به این معنا که با واقعیت تطابق ندارد، با تحلیل دلیل می‏توان دریافت چه مواردی سبب شده که خداوند

1.. علیدوست و دیگران، مغنی الادیب، ج۱، ص ۲۱۴.

2.. همان.

3.. همان.

4.. طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۴۹.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18536
صفحه از 416
پرینت  ارسال به