نهفته در کلام، شامل روابط دال با مدلول و تجزیه و تحلیل آن بر اساس یک روش دقیق علمی هستند. بر این اساس و به طور دقیقتر، معناشناسی «مطالعه علمی معنا» تعریف میشود.۱
معناشناسی به عنوان روشی که تنها به دریافت معانی از متون توجه دارد و پیشفرضهای ذهنی و دانشهای دیگر را در فهم از متون دخالت نمیدهد میتواند ابزار مستقلی برای دریافت دیدگاه متون دینی درباره مفاهیم گوناگون ارائه دهد. در این پژوهش تلاش خواهد شد با محور قرار دادن روش معناشناسی شناختی، موضوع مراتب معرفت در دیدگاه قرآن بررسی معنایی شود. به این منظور، تلاش خواهیم کرد تا چشمانداز قرآن از معرفت و درجات آن را به دست آوریم تا از این طریق مراد جدی خداوند آشکار شود.
معناشناسی شناختی
روش مطالعه مراتب معرفت در این اثر معناشناسی با تأکید بر رویکرد معناشناسی شناختی است. معناشناسی شناختی رویکردی به معناشناسی است که در آن از دستاوردهای زبانشناسی شناختی در تحلیل معنا بهره برده میشود.۲ زبانشناسی شناختی یکی از رشتههای علوم شناختی است که اگرچه زبان را موضوع مطالعه خود قرار میدهد، در بررسی زبان از ارتباط میان زبان، ذهن و تجارب اجتماعی استفاده میکند. زبانشناسان شناختی این ادعا را مطرح میکنند که زبان در حقیقت الگویی به شمار میرود که انعکاسدهنده شناخت، اندیشه و ویژگیهای ذهنی انسان است؛ به عبارت دیگر، تجربیات و نحوه ادراک ما از جهان در زبان - گفتار و نوشتار - تجلی مییابد. بنابراین،