این آیه بهروشنی دلالت میکند که ظن واقعنمایی ندارد. آیات دیگری نیز بر این واقعنانمایی ظن دلالت دارند. از جمله آیه زیر که ظن را بیگانه با حقیقت میخواند:
(وَ ما يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَ لا يُغْني مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).۱
حال آیا ظن از دیدگاه قرآن به طور مطلق با واقعیت سازگاری ندارد یا اینکه واقعنانمایی آن در آیات فوق موردی است؟ در بحث نمابرداری توضیح دادیم که این آیات واقعنمایی را به صورت مطلق از ظن نفی نمیکنند، بلکه موارد خاصی را چشمانداز قرار دادهاند. آیات دیگری که در آنها پرده از واقع نمایی ظن برداشته شده، نشان میدهند که از دیدگاه قرآن هیچگونه اطلاقی در واقعنما نبودن ظن وجود ندارد. آیاتی که بر اساس روایت امیرالمؤمنین علیه السلام۲ درباره امور غیردنیوی نازل شدهاند، نوعی واقع نمایی را برای ظن اثبات میکنند؛ برای نمونه:
(وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها وَ لَمْ يَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً؛۳
و گنهکاران آتش (دوزخ) را میبینند و یقین میکنند که با آن در میآمیزند و هیچگونه راه گریزی از آن نخواهند یافت).
درآمیختن با آتش واقعیتی است که در مورد مجرمان رخ خواهد داد بنابراین ظن در این آیه واقعنما است. آیات دیگری نیز نشان میدهند که نمیتوان واقعنانمایی را ویژگی اصلی ظن در نظر گرفت و آن را از شرایط نمونه اولیه دانست. یکی از صریحترین آیات در این باره را میتوان آیه زیر به شمار آورد:
(وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْليسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إلَّا فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنينَ؛۴