225
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه زبان قرآن است، باید نمونه اولیه و اعلای واژگان قرآنی در زبان و فرهنگ قرآن بررسی شود.

ب - از چهار معیاری که برای تعیین معنای پیش‏نمونه بیان شده است۱، دو ملاک برتری معنایی و ارتباط با معانی دیگر را برای تعیین پیش‏نمونه در آیات قرآن انتخاب می‏کنیم؛ زیرا نخستین معنای مورد تصدیق در آیات قرآن قابلیت دسترسی ندارد. همچنین به جهت آنکه قرآن را یک متن تاریخی نمی‏دانیم، به این معنا که از دیدگاه ما تغییر مفهومی در زمان بر قرآن عارض نمی‏شود، نخستین معنای تاریخی یا مورد تصدیق جایگاهی نخواهد داشت. علاوه بر این، چون معانی قرآن دقیق‏اند، سهولت پیش‏بینی توسعه معنایی، معیار منضبطی محسوب نمی‏شود.

پ - پیش از معین کردن پیش‏نمونه لازم است تمام معانی مختلف واژه استقرا شوند؛ برای مثال، جهت مشخص شدن پیش‏نمونه معنایی پرنده ابتدا باید همه ویژگی‏های لازم و کافی در تعریف پرنده شناسایی شوند. سپس با توجه به معیارها، از میان این ویژگی‏ها نمونه اولیه یا نمونه اعلا مشخص شود؛ برای نمونه، بال و پر داشتن، توانایی پرواز، نوک داشتن و تخم‏گذار بودن ویژگی‏های پرنده خواهند بود و با توجه به این شرایط و مصادیق نمونه اولیه و اعلای پرنده مشخص خواهد شد. در مورد واژگان قرآنی نیز روال به همین ترتیب است؛ یعنی باید ویژگی‏های آنها به دست آید و با توجه به مصادیق، نمونه اولیه یا اعلا انتخاب شود. با توجه به این مقدمه، نمونه اولیه واژه ظن را در قرآن به دست می‏آوریم.

1.. برای مطالعه بیشتر درباره ملاک‏های تعیین معنای پیش نمونه نک: قائمی نیا، معناشناسی شناختی قرآن، ص۳۲۹.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
224

می‏دهند؛ ظنونی که در قرآن به شدت مذمت شده‏اند نیز همین مسیر را می‏پیمایند. بنابراین، تمایز این دو دسته از ظنون - که یکی در بالاترین سطح از معرفت است و دیگری در حد عدم علم - تنها بستگی به عامل نفسانی دارد که در روند عادی معرفت‏یابی بشر تأثیر گذاشته است. در صورتی که ظن در فرآیند خود با عاملی نظیر هوای نفس برخورد کند، منحرف و از معرفت خارج می‏شود و در صورتی که با عامل نفسانی دیگری، نظیر نفس پرورش‏یافته الهی، تماس یابد، از مسیر عادی بشر که به عقل و قلب منتهی می‏شود، تغییر مسیر می‏دهد و بدون اینکه از مسیر عقل و قلب بگذرد، با حقیقت تماس می‏یابد.

چیستی مفهومی ظن در مفهوم‏سازی قرآنی

برای دستیابی به مفهوم ظن در قرآن ضروری است ابتدا پیش‏نمونه مفهومی ظن به دست آید و مؤلفه‏هایی که در تشکیل نمونه اولیه مفهومی در ظن فعال‏اند معرفی شوند.

پیش‏نمونگی در واژگان قرآنی

پیش از تعیین پیش‏نمونه ظن در آیات قرآن، بیان نکاتی درباره پیش‏نمونگی در واژگان قرآنی حائز اهمیت است. اول اینکه نظریه پیش‏نمونه از نظریاتی است که نقشی آلی برای سایر نظریات شناختی دارد. این نظریه در نظریات مقوله‏بندی و شبکه‏های شعاعی کاربرد وسیعی یافته است. برای استفاده از پیش‏نمونه در نظریات مربوط به ظن، باید به چند نکته توجه کرد:

الف - پیش‏نمونه ظن در آیات قرآن را یافت. در تعیین پیش‏نمونگی باید به نمونه اولیه دست یابیم یا به نمونه اعلا. جامعه مورد مطالعه نیز باید قرآن باشد. ملاک در نظریه پیش‏نمونه، ذهن انسان و فرهنگ جوامع انسانی است؛ زیرا جامعه مورد مطالعه در زبان‏شناسی شناختی زبان مردم بوده است، اما در اینجا

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18230
صفحه از 416
پرینت  ارسال به