بر اساس این آیه ظن از ضیق نفس حاصل شده است؛ بنابراین، میتوان نفس را محل تولید ظن در نظر گرفت. فرآیند تولید ظن در این آیه به شکل زیر تعریف شده است:
شکل ۱۶: فرآیند تولید ظن در قرآن
آیه دیگری که در ظن منفی نوعی رابطه با نفس برقرار کرده، آیه زیر است:
(إِنْ هِيَ إلَّا أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدى؛۱
اینها فقط نامهایی است که شما و پدرانتان بر آنها گذاشتهاید (نامهایی بیمحتوا و اسمهایی به شما) و هرگز خداوند دلیل و حجتی بر آن نازل نکرده آنان فقط از گمانهای بیاساس و هوای نفس پیروی میکنند در حالی که هدایت از سوی پروردگارشان برای آنها آورده است).
این آیه دلالت صریح بر حصول ظن از نفس ندارد و منبعیت نفس برای ظن را به صورت تام نشان نمیدهد؛ اما نمیتوان تأثیر هوای نفس بر ایجاد ظن را انکار کرد. بیشتر آیات ظن، ظنون را به هویت انسانی استناد دادهاند بدون اینکه مشخص کنند این هویت چیست. اگر نفس انسان را عبارتی دیگر از ماهیت انسان در دیدگاه قرآنی بدانیم، باید به صراحت تأکید کنیم که نظر قرآن در مورد منبع ظن همان نفس است؛ اما با توجه به دو آیه مورد نظر، مشخص میشود که ظن بر اثر دو حالت نفسانی، یعنی ضیق نفس و هوای نفس، ایجاد شده است. آیات دیگر نیز به تأثیر نوعی حالت نفسانی در حصول ظن اشاره دارند.